Nabíjanie elektromobilu na verejnej stanici môže vodiča pri nevhodne zvolenej sieti vyjsť na sumy, ktoré sa už približujú cenám palív pri scenári 3 až 4 eurá za liter benzínu či nafty. Kým pri klasických čerpacích staniciach by takýto nárast vyvolal okamžitú nevôľu, pri elektrine mnohí motoristi zatiaľ akceptujú vysoké sumy za jednu kilowatthodinu. Výrazné rozdiely medzi jednotlivými prevádzkovateľmi pritom potvrdzujú aj dáta, na ktoré upozorňujú Autoviny.
Jedným z najvýraznejších príkladov je nemecká energetická skupina EnBW, ktorá patrí medzi najväčších poskytovateľov verejného nabíjania v krajine. Zákazník s najzákladnejším predplatným pri využití staníc iných sietí zaplatí až 0,89 eura za kWh. V prepočte je to približne o 128 percent viac než pri nabíjaní v rámci vlastnej siete EnBW. Náklady na energiu sa tak môžu priblížiť situácii, ako keby liter nafty stál okolo 3,90 eura.
Pár sietí určuje podmienky
Vodiči áut so spaľovacím motorom sa pri tankovaní orientujú relatívne ľahko. V jednom regióne sa totiž ceny za liter benzínu či nafty na rôznych pumpách menia len v úzkom rozpätí, výraznejší rozdiel býva spravidla iba na diaľnici. Pri elektromobiloch je situácia omnoho menej prehľadná, keďže sumy za kilowatthodinu sa medzi jednotlivými nabíjačkami často odlišujú aj o desiatky percent.

Trh s verejným nabíjaním v Európe ovláda niekoľko veľkých hráčov, ktorí systematicky budujú vlastnú infraštruktúru a snažia sa k nej pripútať čo najviac zákazníkov. Zvýhodnené tarify preto ponúkajú hlavne tým motoristom, ktorí si zoberú predplatné a využívajú prevažne jednu sieť. Ak vodič potrebuje nabiť auto u iného prevádzkovateľa alebo v zahraničí, často narazí na citeľne vyššie ceny. V najlepšej pozícii sú siete s najhustejším pokrytím, ktoré majú vo vyjednávaní aj v tvorbe cien navrch.
Ceny palív sú stabilnejšie
Motoristické združenia, vrátane nemeckého ADAC, dlhodobo upozorňujú, že práve neprehľadná cenotvorba pri nabíjaní je jednou z hlavných prekážok rýchlejšieho rozvoja elektromobility. Kým pri benzíne a nafte vodič pomerne rýchlo zistí, ktoré čerpacie stanice sú lacnejšie a ktoré drahšie, pri elektrine je obraz často nejasný. Rozdiely sú navyše väčšie nielen medzi regiónmi, ale aj v rámci tej istej oblasti či mesta.
Problém sa netýka iba Nemecka. S podobnou skúsenosťou sa stretávajú motoristi prakticky v celej Európe a istú mieru neprehľadnosti vnímajú aj vodiči na Slovensku. Keďže ceny sa odvíjajú od konkrétnej siete, typu tarify a miesta, vodič bez predplatného môže za rovnakú energiu zaplatiť výrazne odlišné sumy. Pre mnohých to oslabuje jeden z hlavných argumentov v prospech elektromobility, ktorým mali byť dlhodobo nižšie prevádzkové náklady.
Nemecko chystá centrálnu databázu cien
Nemecko sa preto rozhodlo zasiahnuť do pravidiel trhu. Od apríla 2026 budú musieť prevádzkovatelia verejných nabíjacích staníc pravidelne nahlasovať svoje aktuálne ceny štátu v jednotnom formáte. Na základe týchto údajov má vzniknúť centrálna databáza, ktorú budú môcť využívať šoféri pri porovnávaní ponúk jednotlivých sietí, najmä ak nabíjajú bez mesačného predplatného.
Odborníci vnímajú pripravovaný systém ako dôležitý nástroj na kontrolu cien a podporu skutočnej konkurencie. Transparentnejšie údaje majú pomôcť tomu, aby sa vodič pri dlhších cestách nemusel spoliehať iba na jednu sieť či aplikáciu a aby mal lepší prehľad, kde je nabíjanie výhodnejšie. Otvorenou otázkou však zostáva, do akej miery samotná databáza dokáže obmedziť dnešné cenové extrémy.
Nemecký minister dopravy Patrick Schnieder zdôrazňuje, že nabíjanie elektromobilu má byť pre motoristov rovnako jednoduché a pohodlné ako tankovanie paliva. Cieľom pripravovaných zmien je podľa neho zvýšiť konkurenčný tlak medzi prevádzkovateľmi a zároveň spriehľadniť účtovanie cien pre koncového zákazníka. Štát sa tak snaží reagovať na obavy, že príliš zložité a drahé nabíjanie môže brzdiť ochotu ľudí prechádzať na elektrický pohon.
Prevádzkovatelia nabíjacích sietí namietajú, že do budovania infraštruktúry vložili veľmi vysoké investície, ktoré potrebujú čo najrýchlejšie získať späť. Aj preto často uprednostňujú model mesačných predplatných, ktorý im zaručuje stabilnejší príjem a vernejších zákazníkov. Európska legislatíva však zároveň určuje, že ceny musia byť spravodlivé, zrozumiteľné a porovnateľné. Ak sa tieto zásady podarí reálne presadiť do praxe, vodiči by sa už nemuseli obávať, že elektrina na verejnej nabíjačke bude v prepočte výrazne drahšia než liter paliva na bežnej pumpe.