Automobilka Škoda sa dostáva pod vlnu kritiky zo strany slovenských a českých vodičov kvôli výrazným rozdielom v ponúkaných záručných dobách medzi jednotlivými trhmi. Zatiaľ čo na Slovensku sa kupujúci musia uspokojiť s dvoma rokmi, austrálski motoristi majú poskytnutú až sedemročnú záruku, čo vyvoláva negatívne reakcie na domácej pôde značky.
Výhodnejšie podmienky pre Austráliu
Škoda zaviedla dlhšiu sedemročnú záruku na všetky nové vozidlá predávané v Austrálii už v roku 2022. Tento krok odzrkadľuje konkurenčný boj na tamojšom trhu, kde podobnú garanciu dlhodobo prinášajú aj iné automobilky ako Kia, MG či GWM Haval. Sedemročná lehota nemá žiadnu limitáciu prejdených kilometrov počas celého obdobia. Navyše táto záruka platí pre všetky modely bez rozdielu, čím český výrobca láka austrálskych motoristov.
Zatiaľ čo zákazníci v Austrálii majú túto veľmi výhodnú záruku už tretí rok automaticky zahrnutú v cene vozidiel, slovenskí a českí spotrebitelia sú viazaní len štandardnou dvojročnou záručnou lehotou. V prípade elektromobilov a vozidiel typu plug-in hybrid Síce Škoda ponúka predĺženú záruku na osem rokov alebo najazdenie 160 000 kilometrov, všeobecne však značne zaostáva oproti svojmu austrálskemu programu.

Balíčky predĺženej záruky za poplatok
Slovenskí motoristi, ktorí majú záujem o dlhšiu záruku ako sú obligátne dva roky, majú len jednu možnosť – priplatiť si za špeciálny balíček predĺženej záruky. Týmto spôsobom si môžu garanciu výrobcu predĺžiť maximálne na päť rokov, čo je však stále o dva roky menej, ako Škoda ponúka austrálskym zákazníkom bez akéhokoľvek príplatku.
V Austrálii pritom existuje aj možnosť dodatočne predĺžiť záručnú dobu aj pre staršie automobily, za podobný poplatok ako na Slovensku. Tento rozdiel v prístupe k zákazníkom na jednotlivých trhoch vyvoláva rozčarovanie na slovenskom trhu, ktorý patrí medzi tradične silné regióny predaja pre českého výrobcu.
Zmena stratégie v Európe sa nechystá
Po úspešnom trojročnom pôsobení sedemročnej záruky v Austrálii automobilka Škoda zatiaľ neoznámila akúkoľvek snahu alebo plány zaviesť podobne atraktívnu záručnú dobu aj v európskych krajinách, vrátane Slovenska. Tento rozdielny prístup zo strany automobilky ostro vnímajú slovenskí motoristi, ktorí považujú podobný krok za neférový voči domácim zákazníkom, najmä vzhľadom na popularitu a tradičnú vernosť zákazníkov značky v regióne.
Z pohľadu Škody sedemročná záruka slúži najmä ako marketingový nástroj, ktorý dokazuje dôveru značky v kvalitu svojich produktov. Zatiaľ sa však táto dôvera nedostala aj do Európy, kde motoristi stále čakajú na výhodnejšie podmienky. V blízkej budúcnosti nie je predpoklad, že by česká automobilka bola ochotná zmeniť postoj k domácej klientele, čo vyvoláva ďalšie negatívne reakcie medzi kupujúcimi na Slovensku a v Česku.
Tento nesúlad medzi stratégiou v Austrálii a Slovensku zároveň vyvoláva diskusie o tom, či je konkurenčné prostredie na našom trhu dostatočne silné na to, aby Škoda bola nútená zrevidovať svoje obchodné podmienky a ponúknuť motoristom rovnaké výhody ako zahraničným zákazníkom.