Slováci rátajú s tým, že za vianočné darčeky tento rok minú v priemere 220 eur, čo je približne o 16 eur viac než vlani. Vyplýva to z prieskumu agentúry 2mouse, ktorý v novembri 2025 zrealizovala na vzorke 414 respondentov pre občianske združenie E-commerce Slovakia. Vyššie výdavky pritom skôr odrážajú rast cien než skutočnosť, že si ľudia môžu dovoliť štedrejšie balíčky pod stromček.
Prieskum zároveň ukázal, že rozdiely medzi domácnosťami sú výrazné. Respondenti s nižšími príjmami plánujú minúť na Vianoce približne o 100 eur menej v porovnaní s celkovým priemerom. Hoci súhrnná suma rastie, časť ľudí podľa vlastných slov skôr uťahuje opasok a nákupy si viac premyslí.
Kto koľko plánuje minúť
Podľa výsledkov prieskumu chce 18 percent opýtaných tento rok nakupovať menej darčekov alebo za nižšiu sumu než minulú zimu. Väčšina populácie sa drží zhruba na úrovni predošlých Vianoc, keďže 65 percent ľudí plánuje podobný rozpočet ako vlani. Len 8 percent respondentov uvádza, že si môže dovoliť minúť viac peňazí.

Darček pre rodinu a blízkych plánuje kúpiť takmer každý. Nejakú formu pozornosti avizuje až 88 percent oslovených. Najčastejšou voľbou je hotovosť, ktorú ľudia vnímajú ako najpraktickejšie riešenie, pretože obdarovaný si môže sám vybrať, čo práve potrebuje. Peniaze tak predbiehajú väčšinu klasických balíčkov.
Aké darčeky Slováci volia
Okrem hotovosti patria medzi najčastejšie kupované darčeky kozmetika, oblečenie, knihy a hračky. Nasledujú darčekové poukážky do obľúbených obchodov, ktoré spájajú praktickosť hotovosti s pocitom „skutočného“ darčeka. Menej typické sú naopak zážitkové balíčky, šperky či elektronika, ktoré podľa prieskumu kupujú iba približne 2 percentá ľudí. Vlastnoručne vyrobené darčeky uviedlo len 1 percento respondentov, čo naznačuje, že ručná tvorba zostáva skôr okrajovou záležitosťou.
Online nákupy a doručovanie
Vianočné nákupy sa čoraz viac presúvajú na internet, mení sa však spôsob doručovania. Kým v roku 2022 preferovalo dovoz kuriérom domov až 74 percent zákazníkov, dnes je tento spôsob na podobnej úrovni ako výdajné miesta a samoobslužné boxy. Každú z týchto troch možností využíva aspoň občas 51 až 57 percent nakupujúcich. Osobný odber na predajni aj zasielanie cez klasickú poštu podľa zistení strácajú na dôležitosti.
Silno cítiť aj tlak na cenu. Až 46 percent opýtaných si cielene počká na zľavy a akcie, zatiaľ čo spontánne nakupuje iba 11 percent ľudí. Pri rozhodovaní o tom, v ktorom e-shope si tovar objednajú, zohrávajú kľúčovú úlohu dobré skúsenosti z minulosti, úroveň zákazníckeho servisu, hodnotenia v cenových porovnávačoch a ponuka doručovacích a platobných možností.
Nástup čínskych e-shopov
Prieskum zachytil aj výrazné posilnenie čínskych internetových obchodov a online trhovísk. Marketplace Temu má medzi Slovákmi druhú najvyššiu znalosť značky a až 16 percent ľudí na ňom nakupuje aspoň raz týždenne alebo niekoľkokrát do mesiaca. Spolu so službami AliExpress a Shein si tak tieto platformy získali väčšiu dôveru než Amazon či eBay.
Hlavným dôvodom je cena. Až 75 percent zákazníkov smeruje na čínske e-shopy preto, že produkty sú lacnejšie než v slovenských internetových obchodoch. Robia to napriek tomu, že 56 percent opýtaných sa domnieva, že takýto tovar môže obsahovať zakázané látky a 65 percent uznáva, že výrobky z Ázie nepodliehajú rovnakým kontrolám ako produkty z európskych či domácich e-shopov.
Obavy nie sú len teoretické. Skúsenosť s problémom pri nákupe z čínskeho e-shopu priznáva 41 percent zákazníkov. Najčastejšie išlo o nekvalitný produkt, čo potvrdilo 22 percent respondentov. Ďalších 13 percent uviedlo, že im prišiel tovar, ktorý sa nezhodoval s fotografiou v ponuke, prípadne zásielka výrazne meškala alebo vôbec nebola doručená.