Automobilka Volvo, patriaca čínskej skupine Geely Holding a sídliaca vo švédskom Göteborgu, pristupuje k výraznému prepúšťaniu zamestnancov. Spoločnosť oznámila, že plánuje zrušiť približne 3 000 pracovných miest, prevažne administratívnych a kancelárskych vo Švédsku. Tento krok prichádza ako súčasť širšieho úsporného plánu v hodnote 18 miliárd švédskych korún (približne 1,65 miliardy eur), ktorý automobilka avizovala ešte v apríli tohto roka.
Automobilky šetria, Volvo mení elektrifikačné plány
Dôvodom tejto nepriaznivej situácie je pokles dopytu spojený s nestabilnou situáciou na globálnom trhu automobilov. Len v máji zaznamenalo Volvo medziročný pokles tržieb až o 11 percent. Spoločnosť zdôrazňuje, že prudko rastúce ceny vstupných surovín, obchodné bariéry a utlmený spotrebiteľský záujem si vyžadujú razantné opatrenia na okamžité zníženie nákladov.
Zároveň automobilka prehodnotila svoj ambiciózny plán stať sa plne elektrickou značkou do roku 2030. Tento obrat spôsobili aj zavedené clo na dovoz vozidiel zo strany Spojených štátov, ktoré dosiahlo výšku až 25 percent. Táto daň bola súčasťou balíka colných opatrení bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa a významne zamiešala kartami na globálnom automobilovom trhu.

Nissan zatvára závody, hľadá nové partnerstvo s Toyotou
Podobné opatrenia ako Volvo ohlásila aj japonská automobilka Nissan, ktorá plánuje prepustiť až 20 000 zamestnancov, teda približne 15 percent celej svojej globálnej pracovnej sily. Nissan tiež oznámil, že kvôli prudkému poklesu predajov zatvorí celkovo sedem výrobných závodov po celom svete. Zasiahnuté sú predovšetkým trhy USA a Číny, pričom rokovania o prípadnej fúzii so spoločnosťami Honda a Mitsubishi zlyhali.
Ako východisko zo súčasnej zložitej situácie začal Nissan diskusie s konkurenčnou Toyotou. Podľa dostupných informácií prebiehajú rozhovory na vrcholnej úrovni oboch spoločností o potenciálnom strategickom partnerstve. Cieľom takejto spolupráce by mala byť podpora pre Nissan počas náročného procesu reštrukturalizácie firmy. Situáciu však komplikuje významný akcionár Renault, ktorý vlastní veľký podiel v spoločnosti Nissan. Ak by sa však dohoda medzi Nissanom a Toyotou nakoniec podarila, tento krok by mohol priniesť značné úspory zefektívnením výrobných aj logistických procesov a posilniť ich postavenie v sektore elektromobilov a autonómnych technológií.
BYD útočí agresívnymi cenami, Tesla stráca prvenstvo
Zmeny sa dejú aj na európskom trhu elektromobilov, kde značka Tesla po prvý raz stratila svoju dominantnú pozíciu. Na čelo predajnosti sa dostal čínsky výrobca elektromobilov BYD, ktorého tržby výrazne vzrástli vďaka agresívnej cenovej politike. V apríli tohto roka BYD predal na európskom kontinente 7 231 elektrických automobilov, čím tesne predstihol americkú Teslu, ktorej registrácie poklesli o 49 percent a dosiahli hodnotu 7 165 predaných vozidiel.
BYD zároveň výrazne znížil ceny svojich elektromobilov, aby maximalizoval svoj trhový podiel. Napríklad ich nový elektromobil BYD Seagull EV začína na cene len 6 800 eur (asi 55 800 jüanov). Táto cenová agresívnosť vyvolala reakciu ostatných čínskych výrobcov, akými sú Changan či Leapmotor, ktorí boli donútení podobne upraviť ceny svojich automobilov, čo zároveň spôsobilo strmý pokles hodnoty akcií čínskych automobiliek na burzách.
Globálne čísla ukazujú, že aj celosvetovo v počte predaných elektromobilov už značka BYD preskočila Teslu. V prvých troch mesiacoch roku 2025 predal čínsky výrobca približne milión vozidiel, z čoho okolo 416 000 tvorili plne elektrické autá. Tesla sa v rovnakom období musela uspokojiť so 337 000 predanými vozidlami, čím definitívne stratila svoje prvenstvo na svetovom trhu elektromobility.
Tento vývoj na globálnej scéne ukazuje, ako výrazne sa mení automobilový priemysel pod tlakom ekonomických neistôt, globálnych obchodných konfliktov a meniacej sa spotrebiteľskej nálady. Automobilky vo svete sa musia rýchlo prispôsobovať týmto novým podmienkam a hľadať efektívne stratégie na udržanie svojej konkurencieschopnosti. Prepúšťania v spoločnostiach Volvo či Nissan tak možno považovať len za ďalší prejav tohto širšieho trendu v kľúčovom priemyselnom odvetví súčasnosti.
Zložité obdobie pre automobilový sektor je viditeľné aj na Slovensku. Závod spoločnosti Stellantis nedávno dokonca vyzval svojich zamestnancov, aby podávali výpovede sami. Podrobnosti o situácii v závode Stellantis si môžete prečítať v tomto článku.