Slovenský dôchodkový systém sa ocitol na pokraji kolapsu. Demografické zmeny, populistické opatrenia a rastúci verejný dlh ohrozujú stabilitu vyplácania dôchodkov. Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) varuje, že pri absencii reforiem môže dôjsť k zásadným finančným problémom, ktoré ovplyvnia nielen súčasných, ale najmä budúcich dôchodcov.
Populácia starne, štát míňa viac
Hlavným problémom slovenského dôchodkového systému je jeho nesúlad s demografickou realitou. Aktuálne na každých sto mladých Slovákov pripadá už 115 dôchodcov, pričom situácia sa má naďalej zhoršovať. Pokles pôrodnosti a predlžovanie veku dožitia znamenajú, že pracujúci budú musieť finančne pokryť stále väčšiu skupinu seniorov.
Navyše, politické rozhodnutia zamerané na krátkodobý prospech voličov zaťažujú systém ešte viac. Predčasné dôchodky po 40 odpracovaných rokoch a vyplácanie 13. dôchodkov každoročne pripravujú štátnu kasu o stovky miliónov eur. Napríklad 13. dôchodok pre starobných dôchodcov s dlhšou pracovnou históriou dosahuje výšku 667,30 eura. Tieto kroky, hoci populárne, prehlbujú deficit a oslabujú budúcu finančnú stabilitu.

Rastúce dlhy a problémy s ekonomikou
Vzniknuté finančné medzery v dôchodkovom systéme štát pokrýva zvyšovaním daní a verejným zadlžovaním. Verejný dlh už presiahol 60 % HDP, čo predstavuje záväzok vo výške približne 15-tisíc eur na jedného obyvateľa Slovenska vrátane detí. Tento tlak vedie k únikom do šedej ekonomiky, kde ľudia obchádzajú systém, čím štát stráca ďalšie potrebné príjmy.
Ak nebude kríza riešená, kolaps dôchodkového systému by pravdepodobne nenastal okamžite, ale postupne. Systém by sa dostal do núdzového režimu, pričom vyplácané dôchodky by sa trvalo znížili na minimum, ktoré by nepostačovalo ani na pokrytie základných potrieb. To by viedlo k masovej chudobe seniorov, sociálnym nepokojom a výraznému poklesu spotreby, čo by destabilizovalo celú ekonomiku.
Diverzifikácia ako riešenie
NKÚ odporúča okamžité reformy, zastavenie populistických opatrení a zlepšenie transparentnosti v nakladaní s verejnými financiami. Súčasne však upozorňuje, že jednotlivci by nemali spoliehať výlučne na štátny dôchodok. Kľúčové je využívanie druhého a tretieho piliera, ktoré predstavujú možnosti na budovanie súkromného majetku. Druhý pilier umožňuje presun odvodov na individuálne účty v dôchodkových spoločnostiach, zatiaľ čo tretí pilier ponúka príspevok od zamestnávateľa a výhody pri zdaňovaní.
Ďalšími nástrojmi zabezpečenia sú investície, najmä do nízkonákladových ETF fondov alebo do nehnuteľností s cieľom pasívneho príjmu z prenájmu. Využívanie rôznych foriem sporenia a investovania pomáha znížiť závislosť od štátu. Diverzifikácia súkromného majetku sa tak stáva nevyhnutným krokom pre budúcu finančnú bezpečnosť.