Na Slovensku je kúpa ojazdeného auta medzi vodičmi populárnou voľbou najmä kvôli nižšej cene v porovnaní s novými modelmi. Napriek tomu však tento proces nesie isté riziká, ktoré môžu viesť k výrazným finančným stratám. Jedným z najväčších problémov je manipulácia s tachometrami, ktorá ovplyvňuje nielen cenu vozidla, ale aj ďalšie náklady spojené s jeho údržbou.
Preplatenie ceny o tisíce eur
Podľa analýz sa vodiči, ktorí si zakúpia auto so stočeným tachometrom, môžu pripraviť až o 2 300 eur. Táto suma predstavuje rozdiel medzi reálnou hodnotou vozidla a sumou, ktorú predajcovia vyžadujú po úprave najazdených kilometrov. Manipulácia s tachometrom zároveň spôsobuje, že majitelia týchto áut musia následne investovať ďalšie peniaze do opráv a údržby, ktoré zvyčajne prichádzajú s vyšším počtom najazdených kilometrov.
Problém je natoľko rozšírený, že na Slovensku má stočený tachometer približne pätina všetkých predávaných ojazdených áut. Ročné škody, vyplývajúce z takýchto manipulácií, dosahujú hodnotu až 108 miliónov eur. Odhady naznačujú, že tento jav je spojený nielen so staršími autami, ale i s čoraz populárnejšími luxusnými modelmi, kde stočenie kilometrov môže znamenať výrazné navýšenie ceny auta.

Zahraničie trpí väčšími stratami
Slovensko však v porovnaní so zahraničím patrí medzi krajiny s nižšou mierou manipulácie tachometrov. Napríklad v Holandsku ročné škody spôsobené stáčaním tachometrov dosahujú 700 až 800 miliónov eur. Podobne vysoké finančné straty sa zaznamenali aj v Českej republike, kde tieto praktiky spôsobujú kupujúcim škody vo výške približne 472 miliónov eur.
Najväčšie škody sú hlásené v Nemecku, ktoré je známe ako jeden z najväčších trhov s ojazdenými automobilmi v Európskej únii. Tam dosahujú straty až 6 miliárd eur ročne. Kupujúci sú tam nútení preplácať hodnotu vozidiel o približne 3 000 eur, čo je o 700 eur viac než na Slovensku. Tento rozdiel je spôsobený najmä predajom mladších a prémiových modelov, kde každé stočenie kilometrov výrazne zvyšuje hodnotu vozidla.
Opatrnosť pri zahraničných autách
Kupujúci by mali byť obzvlášť opatrní pri kúpe vozidiel dovezených zo zahraničia, kde riziko manipulácie tachometrov býva častejšie. Experti odporúčajú voliť len dôveryhodných a overených predajcov a dôkladne si preveriť históriu automobilu.
Manipulácia s tachometrami sa netýka iba významných úprav. Predajcovia často pristupujú k minimálnym zmenám, aby znížili počet najazdených kilometrov pod určitú psychologickú hranicu, čím zvyšujú hodnotu auta na trhu. Napríklad zníženie tachometra z 210 000 km na 195 000 km je bežnou praxou, pretože hodnota vozidla sa automaticky zvyšuje, keď nepokorí hranicu 200 000 kilometrov.
Zaznamenali sa tiež prípady, keď sa tachometre upravujú pri vozidlách na operatívny lízing. Priemerné zníženie najazdených kilometrov sa momentálne pohybuje až na úrovni 103 000 km. Táto hodnota naznačuje, že kupujúci by mali byť obozretní a využívať každú dostupnú možnosť na overenie pravdivosti údajov.