Nové americké clá, ktoré zaviedla administratíva prezidenta Donalda Trumpa v apríli 2025, ohrozujú slovenský automobilový priemysel. Spojené štáty uplatňujú celoplošné clá na zahraničný dovoz vo výške 10 % a navyše zavádzajú mimoriadne clá vo výške 25 % na automobily, oceľ a hliník. Zásadné obavy analytikov sa sústreďujú predovšetkým na automobilový sektor, ktorý je hlavným pilierom slovenského exportu do USA.
Závažné hospodárske riziká pre Slovensko
Analýza Inštitútu finančnej politiky (IFP) upozorňuje, že Slovensko v rámci Európskej únie čelí jednému z najvyšších efektívnych colných zaťažení pri vývoze do Spojených štátov. Konkrétne predstavuje efektívne clo pre Slovensko až 24,1 %, čím výrazne presahuje sadzby Nemecka (12,3 %) aj susedného Česka (10,5 %).
Najohrozenejší je pritom automobilový segment, ktorý tvorí až tri štvrtiny z celkovej hodnoty slovenského exportu do USA. Obchod s Amerikou je zodpovedný za približne 3,1 percentný podiel slovenského HDP a jeho dôležitosť sa odráža aj v počte zamestnancov. Okolo 70-tisíc slovenských pracovníkov dnes priamo či nepriamo závisí od stability tohto obchodného vzťahu, pričom iba samotný export automobilov zamestnáva približne 9-tisíc ľudí.

Ekonomické prognózy inštitútu sú pritom varovné. Zavedenie 25-percentných ciel podľa odhadov môže dlhodobo viesť k dramatickému zníženiu slovenského vývozu automobilov na americký trh, konkrétne o 43 až 53 %, čo by mohlo vyústiť do rozsiahleho prepúšťania a ohrozenia desiatok tisíc pracovných miest naprieč celým dodávateľským reťazcom.
Výrazný dopad na globálnu ekonomiku
Zmena obchodných podmienok medzi USA a ich zahraničnými partnermi začína ovplyvňovať aj medzinárodné ekonomické výhľady. Medzinárodný menový fond (MMF) vo svojej najnovšej správe uvádza, že pokračujúca obchodná vojna znížila prognózu rastu globálneho HDP z pôvodných 3,3 % na 2,8 %. V prípade samotnej americkej ekonomiky MMF redukoval výhľad o 0,9 percentuálneho bodu.
Pre Slovensko, ktoré je výrazne vystavené práve prostredníctvom automobilového exportu, je situácia ešte závažnejšia. Viaceré medzinárodné organizácie, ratingové agentúry aj ekonomickí analytici slovenských bánk už reagovali na nové clá znížením očakávaného hospodárskeho rastu Slovenska pre aktuálny a budúci rok. Zhoršenie prognózy predstavuje pokles o 0,6 až 0,7 percentuálneho bodu oproti pôvodným očakávaniam.
Slovensko musí rýchlo reagovať, riešením môžu byť nové trhy
Vzhľadom na tieto radikálne zmeny v obchodnej politike USA je Slovensko nútené čo najskôr hľadať alternatívne odbytiská. Export automobilov je teraz odkázaný na rýchlu adaptáciu a rozšírenie pôsobenia najmä na európskom a ázijskom trhu. Odborníci však varujú aj pred intenzívnejšou konkurenciou zo strany čínskych automobilových výrobcov, ktorí by mohli situáciu na európskom trhu výrazne skomplikovať.
V historických prípadoch navyšovania ciel sa spravidla rast financií premietne do vyšších cien na trhu cieľovej krajiny, čo následne znižuje dopyt spotrebiteľov. Práve tento fenomén podľa analytikov pravdepodobne nastane aj teraz na americkom trhu, čo by ďalej znížilo atraktivitu slovenských automobilov v USA. Dôsledkom bude celkové oslabenie slovenského hospodárstva prostredníctvom zvýšenia nezamestnanosti a spomalenia ekonomického rastu krajiny.
Nadchádzajúce mesiace budú pre Slovensko kľúčové. Úspešnosť reakcie exportérov a schopnosť štátu prispôsobiť sa novým, výrazne nepriaznivým pravidlám medzinárodného obchodu s USA, rozhodnú o ďalšom vývoji jednej z najvýznamnejších častí slovenskej ekonomiky.