Od 21. mája 2024 zaviedla televízia Markíza nový prístup k reklamným blokom v rámci archívneho vysielania. Diváci už viac nemajú možnosť preskakovať reklamy pri sledovaní programov z TV archívu. Táto zmena bola zapracovaná aj zo strany všetkých operátorov poskytujúcich služby retransmisie obsahu Markízy.
Televízia reaguje na pokles príjmov z reklamy
Markíza odôvodňuje svoje kroky poklesom výnosov spôsobených práve pretáčaním reklamných blokov zo strany divákov. Pre televízu sú príjmy z inzercie jedným z hlavných zdrojov financovania. Vedenie preto označilo nový prístup za nevyhnutné strategické rozhodnutie, hoci divácka verejnosť túto zmenu prijala negatívne.
Zatiaľ je Markíza jedinou významnou slovenskou súkromnou televíziou, ktorá k takémuto rozhodnutiu pristúpila. Konkurent, TV JOJ, však v minulosti už tiež uvažoval o tomto kroku a do budúcnosti takéto riešenie nevylučuje. Pre diváka znamenajú tieto reklamné bloky prerušenie obsahového zážitku, čím sledovanie televízie môže byť menej atraktívne.

Protimonopolný úrad preveruje postup Markízy
Zmena pritiahla pozornosť aj zo strany Protimonopolného úradu Slovenskej republiky (PMÚ SR). Úrad začiatkom apríla na základe svojich zistení inicioval správne konanie, aby preskúmal, či televízia týmto spôsobom nezneužíva svoje dominantné postavenie na trhu a neuplatňuje voči operátorom neprimerané obchodné podmienky. PMÚ SR sa zaoberá predovšetkým licenciami na používanie TV archívu a ďalších súvisiacich služieb.
Zavedená kontrola neznamená automatické potvrdenie porušovania zákona, no pokiaľ sa podozrenia úradu potvrdia, televízia čelí riziku vysokej pokuty. Podľa legislatívy SR môže ísť až o pokutu vo výške 10 % z celkového celosvetového obratu spoločnosti za posledný účtovný rok.
Markíza obvinenia odmieta, no divákom svitla nádej
Televízia Markíza vo svojom oficiálnom stanovisku vzniknuté výhrady odmieta. Vedenie uviedlo, že spoločnosť postupuje striktne v súlade s platnou legislatívou a neuplatňuje žiadne neprimerané obchodné praktiky voči svojim obchodným partnerom. Výsledok správneho konania Protimonopolného úradu SR však zatiaľ zostáva otvorený.
Výsledkom prebiehajúcej kontroly by mohlo byť zrušenie zákazu pretáčania reklám, čo by znamenalo návrat k divácky komfortnejšiemu sledovaniu programov. Závery PMÚ SR sa teda očakávajú s veľkým záujmom nielen v televíznom sektore, ale aj medzi bežnými používateľmi televízneho obsahu na Slovensku.
Ďalšie detaily o tejto téme nájdete aj vo vyhradenom článku na našom portáli.