Ministerstvo vnútra pripravilo významnú legislatívnu zmenu, ktorá od apríla 2026 sprísňuje sankcie za prekročenie povolených rýchlostných limitov na Slovensku. Aj keď táto iniciatíva nemení samotnú výšku pokút, významne znižuje hranicu, pri ktorej už vodiči budú čeliť vážnejším následkom priestupkov. Nová právna úprava, ktorá je aktuálne v pripomienkovom konaní, má za cieľ zásadne zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky a výrazne znížiť počet dopravných nehôd na slovenských cestách.
Prísnejšie tresty za nižšie prekročenie rýchlosti
Od apríla 2026 sa na slovenských cestách zásadne mení kategorizácia prekročení rýchlosti. Doteraz bolo závažným priestupkom v obci prekročenie povoleného rýchlostného limitu o viac ako 51 km/h, no podľa novej legislatívy sa táto hranica výrazne posúva nadol. Už jazda o 30 km/h nad maximálnym povoleným limitom v zastavanej oblasti sa stáva závažným priestupkom. To znamená, že napríklad prejazd mestom rýchlosťou 80 km/h namiesto platných 50 km/h sa bude trestať v najprísnejšej kategórii, s finančnou pokutou od 250 do 800 eur.
Zostávajú pritom vysoké sankcie aj za relatívne miernejšie prekročenie rýchlosti. Ak vodič prekročí povolenú rýchlosť v obci už len o 16 km/h, riskuje pokutu v rozpätí od 30 do 400 eur. Podobné zmeny nastanú aj mimo obcí, kde sa hranica závažného prekročenia rýchlosti zníži zo súčasnej hodnoty 61 km/h na 41 km/h nad stanovený limit. Takto zadefinované pravidlá budú platiť jednotne pre všetkých motoristov bez ohľadu na typ komunikácie.

Rezort vnútra argumentuje údajmi Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO), podľa ktorých je vysoká rýchlosť jednou z hlavných príčin smrteľných dopravných nehôd. Štatisticky dokázaný negatívny vplyv prekračovania rýchlosti vedie k zhoršeniu reakčných schopností vodiča a výraznému zvýšeniu pravdepodobnosti vážnych následkov pri dopravnej nehode.
Štát očakáva vyšší výber pokút
Navrhované sprísnenie pravidiel okrem zvýšenia úrovne bezpečnosti môže podľa analýz ministerstva pozitívne ovplyvniť aj príjmovú stránku štátneho rozpočtu. Za súčasného stavu je priemerná výška uloženej pokuty za prekročenie rýchlosti približne 54,52 eur, po zavedení nových pravidiel by tento ukazovateľ mohol stúpnuť na približne 60 eur za priestupok. Pri nezmenenom počte zaznamenaných priestupkov by to znamenalo dodatočný príjem štátu viac ako jeden milión eur ročne.
Ministerstvo však zdôrazňuje, že jeho primárnym zámerom nie je získanie dodatočných finančných príjmov, ale predovšetkým zvýšenie disciplíny medzi vodičmi. Disciplinárny efekt by mala posilniť aj rozšírená aplikácia princípu objektívnej zodpovednosti, teda vyberania pokút bez nutnosti konkrétnej identifikácie osoby vodiča.
Zmeny sa dotknú aj chodcov a elektrických kolobežiek
Nová legislatívna úprava sa neobmedzuje len na pravidlá súvisiace s dodržiavaním rýchlosti. Súčasťou pripravovanej novely sú aj opatrenia, ktoré posilnia bezpečnosť a práva chodcov, najmä v oblasti prechádzania cez priechody pre chodcov a pohybu po chodníkoch. Zároveň rezort plánuje prísnejšie trestať opakované priestupky s cieľom eliminovať nezodpovedný prístup časti motoristov.
Zmeny zasiahnu aj rýchlo rastúci segment individuálnej elektromobility, predovšetkým elektrických kolobežiek. Budú presne zadefinované podmienky a pravidlá pre ich pohyb v cestnej premávke. Ministerstvo navyše chystá aj revíziu systému vodičských kurzov: od apríla 2026 budú žiaci autoškôl môcť absolvovať praktické jazdy až po úspešnom ukončení teoretickej časti výučby.
Ďalšie z opatrení upravuje aj právomoci dopravnej polície, tá bude môcť po novom aktívne vstupovať do procesu schvaľovania dopravného značenia na cestách. Vďaka tomu chce štát eliminovať používanie zavádzajúcich či zle umiestnených dopravných značiek a zvýšiť tak komfort a bezpečnosť účastníkov cestnej premávky.
Ministerstvo vnútra očakáva, že nový legislatívny rámec prispeje k celkovému zvýšeniu rešpektovania pravidiel cestnej premávky a výraznému zníženiu počtu dopravných nehôd. Vodiči by sa preto mali pripraviť na dôležité zmeny platné od apríla 2026, aby sa vyhli riziku vysokých sankcií a zároveň prispeli k vyššej bezpečnosti na slovenských cestách.