V posledných rokoch elektromobily prešli mnohými technologickými inováciami, ktoré ich spravili viac dostupnými a efektívnymi ako kedykoľvek predtým. Napriek rastúcemu počtu elektrických vozidiel na cestách sa však objavujú otázky, ktoré sa týkajú rozsahu škôd po dopravných nehodách. Analýza Zväzu nemeckého poisťovníctva (GDV) ukazuje zaujímavé trendy v porovnaní škôd medzi elektrickými a spaľovacími autami.
Vyššie náklady na opravu elektromobilov
Podľa uvedenej analýzy sú škody spôsobené pri nehodách elektromobilov v priemere o 15 až 20 percent drahšie než v prípade ich spaľovacích protikladov. Tento rozdiel bol pred rokom ešte výraznejší – elektromobily boli vtedy drahšie na opravu o 20 až 25 percent. Postupné znižovanie týchto rozdielov naznačuje, že technológia a infraštruktúra na opravu elektrických vozidiel sa výrazne zlepšujú.
Jedným z dôvodov vyšších nákladov na opravy je komplexnosť a unikátnosť technológií, ktoré sa nachádzajú v elektromobiloch, ako sú napríklad lítium-iónové batérie. Poisťovne sa preto musia prispôsobiť týmto trendom a zohľadniť ich pri stanovovaní poistného krytia. Na druhej strane je dôležité dodať, že tieto drahšie opravy kompenzuje nižšia frekvencia nehôd, ktorú elektromobily vykazujú v porovnaní so spaľovacími autami.

Nižšia frekvencia nehôd, ale narastajúci podiel na cestách
Analýza tiež poukazuje na to, že typický elektromobil spôsobuje o 10 až 15 percent menej poistných udalostí ako spaľovacie autá, čo predstavuje pokles oproti minuloročným 15 až 20 percentám. Tento jav môžeme čiastočne pripísať technologickým prvkom, ako sú asistenčné systémy a moderné bezpečnostné funkcie, ktorými elektrické vozidlá často disponujú.
S narastajúcim počtom elektrických vozidiel na cestách dochádza zároveň k zvyšovaniu kapacít autoservisov a odťahových služieb, ktoré sa prispôsobujú špecifickým potrebám elektromobilov. Tento trend pozitívne ovplyvňuje aj pripravenosť hasičov a ďalších odborníkov pri riešení nehôd a poškodení, čo postupne znižuje rozdiely medzi oboma typmi vozidiel.
Elektromobilita získava na popularite
V Nemecku, kde je elektromobilita na vzostupe, zaznamenali v posledných rokoch výrazný nárast registrovaných elektrických automobilov. K 1. aprílu tohto roka bolo registrovaných viac ako 1,7 milióna čisto elektrických osobných vozidiel, čo je päťnásobné zvýšenie oproti roku 2021. Podiel takýchto vozidiel na cestách dosahuje 3,5 percenta.
Na Slovensku je situácia odlišná, nakoľko dominuje tradičný vozový park so spaľovacími motormi. Vyššie ceny elektromobilov a slabá infraštruktúra nabíjacích staníc brzdia rýchlejší rast ich adopcie. Nemecko však môže byť príkladom toho, že postupná integrácia elektromobilov do každodennej dopravy je nielen možná, ale aj nevyhnutná pre budúcnosť motorizmu.
Správa GDV, ktorá na porovnanie použila 53 modelových radov elektrických a spaľovacích áut s podobnými vlastnosťami, naznačuje, že rozdiely medzi týmito dvoma typmi vozidiel sa budú naďalej stierať. To dáva pozitívny signál pre budúci rozvoj elektromobility a jej integráciu do rôznych trhov po celom svete.