Slovenských vodičov čakajú od apríla budúceho roka prísnejšie pravidlá postihovania za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti, ktoré pripravilo Ministerstvo vnútra SR. Návrh novely zákona o cestnej premávke, ktorý už bol predložený do pripomienkového konania, výrazne mení hranice na zaradenie vodičov do vyšších sankčných pásiem. Samotné finančné sankcie sa síce nemenia, no vodiči môžu očakávať ich prísne uplatňovanie už pri menšom prekročení rýchlostných limitov.
Nové hranice priestupkov v obciach aj mimo nich
Najvýraznejšou zmenou, ktorú ministerstvo navrhlo, je predefinovanie toho, čo sa považuje za závažné prekročenie rýchlosti v obci. Zatiaľ čo v súčasnosti je takýmto závažným porušením jazda o viac ako 51 km/h nad najvyšší povolený limit, po novom postačí prekročenie už o 30 km/h. Napríklad vodič, ktorý pôjde cez obec rýchlosťou 80 km/h a viac, môže počítať s pokutou vo výške 250 až 800 eur priamo na mieste.
Postihy sa sprísnia aj pri menšom prekračovaní limitu — namiesto aktuálne povoleného prekročenia o 20 km/h bez prísnejších sankcií bude už od 16 km/h nad limit hroziť pokuta vo výške od 30 do 400 eur. Tieto nové pravidlá majú prinútiť vodičov k väčšej disciplinovanosti.
Zmeny sa dotknú aj ciest mimo obce. Tam v súčasnosti dostanete najvyššiu sankciu až pri prekročení limitu o 61 km/h a viac, no od apríla budúceho roka bude táto hranica posunutá už na prekročenie o 41 km/h. Aj mimo obcí sa teda sankčné pásma sprísňujú a vodiči budú musieť jazdiť citeľne opatrnejšie.
Ministerstvo očakáva vyšší výber pokút o milión eur ročne
Dôvodom týchto zmien sú predovšetkým alarmujúce čísla v oblasti bezpečnosti cestnej premávky. Ministerstvo vnútra poukazuje na to, že práve prekračovanie maximálnej povolenej rýchlosti patrí medzi hlavné faktory zapríčiňujúce dopravné nehody a ich vážne následky. S vyššou rýchlosťou totiž rastie čas potrebný na reakciu vodiča a zároveň sa výrazne zužuje jeho zorné pole. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie sú dopravné nehody ôsmou najčastejšou príčinou úmrtí vo svete.
Ministerstvo neočakáva, že by po prijatí nových pravidiel počet priestupkov výrazne klesol, skôr predpokladá ich pretrvávajúcu vysokú latentnosť. Rezort odhaduje, že sa vzhľadom na prísnejšie nastavené hranice zvýši priemerná výška uloženej pokuty zo súčasných 54,52 eura na približne 60 eur za jediný priestupok. Pri zachovaní súčasného počtu priestupkov by tak Slovensko mohlo vybrať v priemere o viac než 1 milión eur ročne viac ako dnes.
Novinky pocítia aj chodci či žiaci autoškôl
Zmeny v novele zákona sa však netýkajú len rýchlosti. Rezort chce zvýšiť bezpečnosť aj tým, že posilní právnu ochranu chodcov najmä na priechodoch a chodníkoch. Chodci by tak mali získať lepšie postavenie pri prechádzaní cez cestu.
Okrem toho ministerstvo pripravuje aj dôslednejšie postihy pri opakovanom porušovaní pravidiel, bez ohľadu na to, kto v čase priestupku vozidlo reálne riadil. Chystajú sa presnejšie pravidlá pre malé elektrické vozidlá, ktoré získali v posledných rokoch na popularite najmä v mestách.
Dôležitou zmenou prejdú aj pravidlá prípravy budúcich vodičov v autoškolách. Podľa navrhovanej novely budú môcť žiaci autoškoly začať s praktickými jazdami až potom, čo úspešne zvládnu teoretickú skúšku z pravidiel cestnej premávky. Rozšírené budú aj právomoci dopravnej polície, ktorá by podľa návrhu novely mala mať lepšiu pozíciu pri schvaľovaní a kontrole umiestňovania dopravného značenia na území obcí a miest.
Zámerom ministerstva vnútra je tak prostredníctvom série komplexných opatrení celkovo znížiť mieru dopravných nehôd na slovenských cestách a prispieť k bezpečnejšej dopravnej kultúre v našich mestách aj mimo nich.