Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky (NKÚ) zverejnil alarmujúcu správu, ktorá upozorňuje na vážne nedostatky v riadení elektromobility v krajine. Podľa úradu je situácia kritická natoľko, že ohrozuje konkurencieschopnosť slovenského automobilového priemyslu a schopnosť krajiny čerpať finančnú podporu Európskej únie. Slovensko zároveň výrazne zaostáva za legislatívnymi záväzkami, ktoré stanovuje EÚ v oblasti ekologickej dopravy.
Koordinácia elektromobility je nejasná, krajina funguje s neaktuálnou stratégiou
NKÚ vo svojej analýze upozorňuje, že chýba jasné vymedzenie právomocí a kompetencií pre správu elektromobility. Žiadna zo štátnych inštitúcií nie je určená ako centrálna autorita, ktorá by koordinovala aktivity a zabezpečila jednotný postup. Kompetencie sú namiesto toho rozdrobené medzi rôzne ministerstvá a úrady bez konkrétne určeného lídra, čo spôsobuje chaos v prijímaní funkčných opatrení.
Závažným problémom je aj absencia aktuálnych strategických dokumentov na podporu elektromobility. Slovensko stále používa stratégiu z roku 2015, ktorá bola vypracovaná na základe údajov z obdobia 2010 – 2014. Hoci technologický pokrok a legislatíva Európskej únie v tomto smere výrazne pokročili, nová stratégia zatiaľ nebola prijatá. Ministerstvo hospodárstva sa pokúsilo o aktualizáciu plánom v roku 2023, avšak kvôli zásadným názorovým rozdielom medzi ministerstvami sa dokument nikdy nedostal na rokovanie vlády. Namiesto toho boli počas roka 2024 schválené iba čiastkové návrhy opatrení, ktoré NKÚ považuje za celkom nedostatočné. Podľa kontrolného úradu je akútne potrebné vypracovať záväzný, komplexný strategický dokument s presne definovanými cieľmi; v opačnom prípade hrozí, že Slovensko príde o európske financovanie.

Nízka kapacita rezortu, chýbajúce údaje a nesplnené záväzky voči EÚ
Správa NKÚ zároveň poukazuje na vážne nedostatky v plnení záväzkov Slovenska voči legislatíve Európskej únie. Ministerstvo hospodárstva podľa zistení nevypracovalo do konca roku 2024 povinný návrh národného rámca pre alternatívne palivá ani stratégiu infraštruktúry. Dôvodom tohto zlyhania má byť kritický nedostatok odborných pracovníkov ministerstva, ktorí sú navyše preťažení inými úlohami.
Povinnosti voči EÚ však zostávajú nesplnené aj na ďalších úrovniach. Slovensko napríklad nedodalo Európskej komisii do marca 2025 požadované údaje, ako je celkový počet elektrických vozidiel, počet nabíjacích staníc a ich výkon. Takisto doteraz neexistuje povinná centrálna registračná organizácia, ktorá by mala zbierať a vyhodnocovať dáta o trhu nabíjacích staníc. Rezort hospodárstva tvrdí, že priebežne komunikuje s ministerstvom dopravy a Úradom pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Avšak reálne opatrenia zatiaľ neprišli a zdržanie v plnení záväzkov narastá.
Podľa NKÚ je nedostatočná komunikácia a chýbajúce marketingové kampane ďalším problémovým bodom, keďže široká verejnosť nie je dostatočne informovaná o výhodách a možnostiach elektromobility. To následne negatívne ovplyvňuje záujem obyvateľov, čo bráni širšiemu rozšíreniu elektromobilov na slovenskom trhu.
Nová regulácia cien energie demotivuje prevádzkovateľov nabíjacích staníc
Závažnou komplikáciou pre rozvoj nabíjacej infraštruktúry je aj zmena regulácie cien elektrickej energie zo strany ÚRSO v roku 2024. Zatiaľ čo skoršie pravidlá umožňovali flexibilne nastaviť ceny podľa aktuálneho využitia nabíjačiek, nové pravidlá stanovili podmienku minimálnej využiteľnosti staníc na 30 %. Realita slovenského trhu sa pritom pohybuje len okolo 5 %. Takéto prísne nastavenie cien je preto pre prevádzkovateľov nereálne a výrazne ich odrádza od ďalších investícií do budovania novej nabíjacej infraštruktúry.
Problematickou je tiež opakovaná nepredvídateľnosť finančných mechanizmov štátnej podpory. V roku 2024 boli napríklad pôvodne vyčlenené finančné prostriedky vo výške 5 miliónov eur určené na elektromobilitu dodatočne odobrané kvôli vládnym rozpočtovým škrtom. NKÚ úrad navyše zistil, že celá náročná agenda podpory elektromobility na rezorte hospodárstva stojí len na jednom pracovníkovi, čo jasne prekračuje jeho kapacitné možnosti.
Slovensko je pritom významnou automobilovou ekonomikou, kde automobilový priemysel zohráva kľúčovú rolu. Elektromobily sú silnou európskou prioritou a strategickou agendou pre budúcu konkurencieschopnosť. Slovenská asociácia pre elektromobilitu opakovane zdôrazňuje, že ak nedôjde k okamžitej náprave uvedených chýb zo strany štátu, môže dôjsť k výraznému hospodárskemu zaostávaniu v rámci krajín Európskej únie, strate pracovných miest a oslabeniu celej ekonomiky.