Slovenský regulačný úrad spustil kroky na výrazné zlepšenie dostupnosti mobilného signálu vo vlakoch. Testovanie v priebehu minulého roka potvrdilo, že hlavnou prekážkou je konštrukcia vlakových vozňov používaných spoločnosťou Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Väčšina aktuálne používaných vozňov spôsobuje príliš veľké tlmenie signálu.
Okná ako technická bariéra
Pri analýze problému technici zistili, že primárnou príčinou problémov sú špeciálne vlakové okná pokryté kovovou vrstvou. Tieto tzv. pokovené okná boli zavedené hromadne najmä v klimatizovaných vozňoch, pretože majú mimoriadne dobré vlastnosti pri izolácii tepla. Negatívny efekt je však ich pôsobenie ako bariéra, ktorá významne blokuje mobilný signál pri prenikaní dovnútra vozňov.
V spolupráci so ZSSK Regulačný úrad vykonal testy na siedmich dominantných typoch vozňov jazdiacich po hlavných tratiach. Výsledky potvrdili, že iba tri typy splnili nastavené normy pre prepúšťanie mobilného signálu. Z celkových 599 vozňov až 387 vyžaduje technické úpravy na zlepšenie priepustnosti signálu.

Nedostatok financií brzdí zlepšenie signálu
Technické riešenia na zvýšenie priepustnosti mobilného signálu existujú, no ich zavedenie je finančne náročné. Náklady na jeden vozeň sa pohybujú v rozsahu niekoľkých tisíc eur. Štát zatiaľ na tieto aktivity nemá vyčlenené potrebné finančné prostriedky.
ZSSK preto aktuálne investuje predovšetkým do zlepšenia prístupu na internet prostredníctvom Wi-Fi sietí. Od polovice mája začala s montážou 35 nových Wi-Fi zariadení, ktoré už podporujú modernú 5G technológiu. Instalácia by mala byť hotová do konca júla, čím celkový podiel vozňov s Wi-Fi dosiahne viac ako 75 percent z vozňov vybavených touto technológiou. V blízkej budúcnosti železnice zvažujú zavedenie špeciálnych okien, ktoré umožnia výrazne lepší priechod mobilného signálu.
Mobilný signál v tuneloch príde neskôr
Okrem vlakových vozňov zostáva výrazným problémom aj samotné pokrytie mobilným signálom na železničných tratiach, predovšetkým v železničných tuneloch. Mobilní operátori majú podľa súčasných pravidiel povinnosť zabezpečiť kompletné pokrytie tunelov do 31. decembra 2025.
Vzhľadom na technické a prevádzkové prekážky však Regulačný úrad oznámil, že zvažuje odloženie tohto termínu o tri roky, teda do konca roka 2028. Termín pre pokrytie tratí mimo tunelov ostáva nezmenený.
V ďalšom samostatne oznámenom kroku došlo k úprave systému cestovania seniorov. Od 1. júla bola zrušená povinnosť zabezpečovať takzvané nulové cestovné lístky pre osoby nad 62 rokov, ktoré môžu využívať bezplatnú vlakovú dopravu spoločnosti ZSSK. Seniori tak dnes už potrebujú len jeden doklad – platný preukaz ZSSK na bezplatnú prepravu bez nutnosti ďalších administratívnych krokov.