Slovenský maloobchodný trh môže čeliť významnej zmene. Protimonopolný úrad Slovenskej republiky začal proces posudzovania koncentrácie, v rámci ktorej by podnikateľ Tomáš Spuchliak, prostredníctvom svojej spoločnosti TSP Capital, mohol získať kontrolu nad družstvom Coop Jednota Dunajská Streda. Ak k akvizícii dôjde, na juhu Slovenska môže vzniknúť nový silný hráč v potravinárskom segmente.
Proces posudzovania a očakávania
Protimonopolný úrad Slovenskej republiky oficiálne potvrdil začatie konania ohľadne plánovanej akvizície družstva Coop Jednota Dunajská Streda. Centrálne vedenie Coop Jednota Slovensko však zatiaľ zdôrazňuje, že v tejto fáze nejde o definitívnu dohodu. Podľa vedenia ide najmä o predbežný záujem potenciálneho investora, pričom konečný výsledok transakcie nie je istý.
Coop Jednota Slovensko zároveň uviedlo, že jednou z ich prioritných podmienok je zachovanie značky Coop Jednota v regióne Dunajskej Stredy, aj keby transakcia prešla. V minulosti sa objavili špekulácie aj o záujme poľského reťazca Biedronka o prevádzky Coop Jednota, no aktuálny proces naznačuje, že hlavná aktivita prichádza zo strany slovenského podnikateľského subjektu.

Podrobnosti transakcie a potenciálny vplyv
Spoločnosť TSP Capital, vedená Tomášom Spuchliakom, má ambiciózne plány na rozširovanie na trhu s potravinami. Spuchliakova podnikateľská skupina už prevádzkuje sieť približne 90 mäsových predajní Danubius a pred niekoľkými rokmi získala pekáreň Nelapek v Nových Zámkoch. Ak by sa mu podarilo prevziať aj družstvo Coop Jednota Dunajská Streda, ktoré má asi 50 predajní s ročným obratom 46 miliónov eur, jeho obchodná stratégia by sa rozšírila o prepojenie maloobchodu s vlastnou výrobou.
Pre bežného zákazníka by táto zmena mohla znamenať zlepšenie kvality služieb a šírky sortimentu. Modernizácia predajní, integrácia produktov vlastnej výroby ako čerstvé mäso a pečivo do každý deň dostupnej ponuky a potenciálne nižšie ceny by mohli priniesť nové impulzy pre maloobchodný trh v regióne. Na druhej strane môžu existovať obavy z uzatvárania menej výnosných prevádzok najmä na vidieku, kde Coop Jednota často funguje ako kľúčový obchod v menších komunitách.
Budúcnosť značky Coop Jednota
V blízkej budúcnosti je pravdepodobné, že predajne si ponechajú výraznú značku Coop Jednota, ktorá zohráva dlhodobo významnú úlohu v slovenských domácnostiach. Centrálne vedenie reťazca považuje zachovanie tejto značky v Dunajskej Strede za jednu z podmienok akýchkoľvek rokovaní o predaji.
Z dlhodobého hľadiska je však možné, že nový majiteľ bude chcieť vytvoriť jednotný koncept so svojou vlastnou identitou v maloobchode. Integrácia produktov zo sietí Danubius a Nelapek, ktoré už Tomáš Spuchliak kontroluje, by mohla byť súčasťou jeho celkovej stratégie. Spojenie pod novou značkou by mu zároveň umožnilo väčšiu voľnosť v tvorbe sortimentu, cenotvorbe a marketingovej komunikácii.
Očakáva sa, že Protimonopolný úrad Slovenskej republiky bude v nasledujúcich mesiacoch posudzovať vplyvy tejto plánovanej transakcie na hospodársku súťaž. Ak akvizíciu schváli, juh Slovenska môže čeliť značným zmenám na poli maloobchodného predaja potravín. Výsledok celého procesu bude mať dopad nielen na ekonomickú situáciu daného regiónu, ale aj na každodennú kvalitu nakupovania pre miestnych obyvateľov.