Od 1. júla tohto roka mala byť zrušená povinnosť vyžadovať nulový lístok pri bezplatnom cestovaní vlakom. Opierať sa malo výlučne o preukaz, ktorý by cestujúci preukazovali vo vlakoch ZSSK. Železničná spoločnosť Slovensko však plánovanú zmenu z praktických dôvodov zatiaľ nerealizovala a termín odložila na neskôr. Cestujúci, predovšetkým študenti diurnálneho štúdia a seniori, ktorí majú na bezplatnú dopravu nárok, poukazujú na frustráciu z oneskorenia sľubovanej zmeny.
Železnice pripravujú novinku, termín je neistý
Bezplatná doprava pre študentov a dôchodcov bola na Slovensku zavedená ešte v novembri 2014 ako súčasť sociálneho programu vtedajšej vlády. Od začiatku systému však platilo pravidlo povinného vystavenia lístka v cene nula eur. Dlhodobo kritizované administratívne opatrenie malo byť konečne odstránené od júla 2025, no napriek oficiálnym prísľubom ZSSK zavedenie do praxe odsunula. Presný nový termín táto štátna spoločnosť zatiaľ neoznámila, uistila však, že na zámere aj naďalej pracuje.
Po novom by študenti a seniori mohli cestovať bez akéhokoľvek lístka vo všetkých osobných vlakoch a regionálnych expresoch. Zavedenie novej praxe bude vyžadovať iba opätovne ukázať platný cestovný preukaz. Iný režim však bude platiť pre diaľkové vlaky typu EXPRES alebo EUROCITY: tu nulový lístok bude aj naďalej povinný.

Niektorí dôchodcovia vyjadrovali obavy, že po zavedení servisných poplatkov bude doprava pre nich drahšia, najmä pri kúpe lístkov na staniciach alebo predajných miestach. ZSSK však potvrdila, že tieto obavy sú zbytočné, pretože pre všetkých cestujúcich nad 70 rokov, seniorov nad 62 rokov s oprávnením cestovať bez poplatkov a držiteľov preukazov ZŤP výnimka na nové poplatky platí. To znamená, že títo cestujúci pri klasických nákupoch lístkov servisný poplatok platiť nebudú.
Bezplatná doprava stojí desiatky miliónov eur ročne
Analytici dlhodobo upozorňujú na finančnú náročnosť bezplatnej dopravy vlakmi, ktorá podľa dopravných expertov stojí ročne približne 40 miliónov eur. Kritika sa týka aj systémových nedostatkov schémy, ktorá spôsobuje nerovnomerné rozloženie cestujúcich. Niektoré spoje jazdia preplnené, iné sú, naopak, výrazne menej využívané. Podľa odborníkov by vhodnejším prístupom bolo umožniť bezplatnú prepravu iba v niektorých menej využitých vlakoch, aby sa zlepšilo rozloženie dopravy na jednotlivých tratiach.
ZSSK zatiaľ na túto kritiku nezareagovala ďalšími systémovými zmenami. Je však pravdepodobné, že posunutie termínu bez-lístkovej cestovania vlakmi súvisí s administratívnou a technickou prípravou, ktorá zmenu sprevádza. Štátny dopravca tvrdí, že projekt chce dotiahnuť do úspešného konca v čo najkratšom termíne v rámci leta 2025, no konkrétny dátum prijatia nových pravidiel zatiaľ zostáva otvorený.
Viac komfortu, menej papierovania
Odstránenie povinnosti zakúpenia nulového lístka by malo podľa ZSSK priniesť väčší komfort a menej administratívy cestujúcim, ktorí majú bezplatnú dopravu priznanú. Očakáva sa, že týmto krokom sa výrazne odbúra množstvo zbytočných papierových cestovných dokladov, ktoré aktuálne cestujúcich zaťažujú.
Zavedenie nového systému by mohlo uľahčiť najmä život starším generáciám, ktoré nie sú zbehlé v nakupovaní lístkov cez internet. Špeciálne dôležitá je táto úľava aj vzhľadom na väčšie množstvo seniorov využívajúcich práve osobné vlaky a regionálne expresy pri každodenných cestách.
O definitívnom spustení novinky, ktorá mala byť realitou už začiatkom júla, bude ZSSK cestujúcu verejnosť priebežne informovať. Do toho času ostáva cestujúcim povinnosť zaobstarať si nulové lístky pred každou jazdou vlakom, čo žiaľ znamená, že administratívne zaťaženie bude pokračovať minimálne najbližšie týždne či mesiace.