Napriek tomu, že výrobcovia elektromobilov neustále hľadajú spôsoby, ako osloviť zákazníkov, dojazd na jedno nabitie ostáva kritickou slabinou tohto segmentu trhu. Nedávny test v Taliansku však ukázal, že s pomocou novej, revolučnej technológie je možné tento problém definitívne vyriešiť. Vozidlo, ktoré bolo vybavené inovatívnym systémom E-Cat spoločnosti Leonardo Corporation, prekonalo všetky očakávania a počas prevádzky dokonca zvýšilo stav nabitia svojej batérie.
Prelomová technológia: vozidlo sa počas jazdy samo nabilo
Testovanie nového riešenia prebehlo na automobilovom okruhu neďaleko talianskeho mesta Latina koncom minulého mesiaca. Spoločnosť Leonardo Corporation tam predstavila modifikovaný elektromobil Renault Twizy 80, ktorý vybavila systémom na generovanie elektrickej energie E-Cat. V rámci experimentu nasadili vedľa seba dva rovnaké elektromobily – prvý bol v štandardnej konfigurácii, druhý dostal novú technológiu. Štandardný model vydržal jazdiť 2 hodiny a 20 minút, pričom zvládol prejsť asi 72 kilometrov, než sa jeho batéria úplne vybila.
Upravený Renault Twizy vybavený E-Cat systémom jazdil výrazne dlhšie. Po šiestich hodinách jazdy dosiahol vzdialenosť až 200 kilometrov. Čo je ešte výnimočnejšie, batéria vozidla na začiatku testu hlásila kapacitu 62 %, zatiaľ čo na konci bola nabitá dokonca na 83 %. Počas prevádzky sa teda nielenže nevyčerpala, ale navyše zvýšila úroveň nabitia o 21 percentuálnych bodov.

Funkčnosť technológie počas testu konzultoval a kontroloval nezávislý odborník na elektroniku Maico Marzocchi, ktorý sám systém E-Cat implementoval do svojho vlastného vozidla. Táto skúška mala potvrdiť praktickosť novej metódy generovania energie a ilustrovať jej prínos pre masové využitie v oblasti elektromobility a ďalších segmentov hospodárstva.
Energia z „vákuovej energie nulového bodu“
Jadrom systému E-Cat je technologicky unikátny komponent s označením NGU Power Cell, skrátene podľa anglického výrazu „Never Give Up“. V princípe funguje podobne ako solárny panel, namiesto slnečného žiarenia však podľa vývojárov získava energiu priamo z tzv. vákuovej energie nulového bodu, ktorá je považovaná za zdroj všadeprítomnej, nevyčerpateľnej energie v rámci celého vesmíru.
Podľa informácií spoločnosti Leonardo Corporation dokáže jeden NGU Power Cell s priemerom len 60 milimetrov generovať konštantný elektrický výkon na úrovni 10 wattov, a to každý deň nepretržite po dobu viac ako desiatich rokov. Pri prevádzke nepotrebuje palivo ani vonkajšie pripojenie a jednotlivé články môžu byť navyše kombinované do väčších modulov. Tým by mohli vzniknúť generátory rôznej kapacity, od jednotiek wattov až po výkon na úrovni megawattov.
Čaká nás revolúcia v elektromobilite?
Ak ďalšie plánované testy potvrdia uvedené výsledky, E-Cat systém od Leonardo Corporation by sa mohol stať dlho očakávaným skokanom, ktorý zásadne zmení trh s elektromobilmi a vymaže ich doterajšie nedostatky. Výrobcovia by touto technológiou získali oveľa silnejšiu pozíciu na trhu, keďže atraktívnosť elektromobilov by dramaticky vzrástla. Navyše, vďaka možnosti nepretržitého samodobíjania by autá prakticky neboli viazané na nabíjaciu infraštruktúru, čo by zásadne zvýšilo pohodlie spotrebiteľov.
Spoločnosť verí, že ich inovácia by mohla definitívne presmerovať automobilový priemysel od fosílnych palív k čistej a obnoviteľnej energii. Okrem elektromobility by systém E-Cat mohol nájsť využitie aj v iných odvetviach, ktoré potrebujú stabilný a spoľahlivý zdroj energie. Definitívne potvrdenie všetkých tvrdení a reálne uvedenie do praxe však bude závisieť predovšetkým od úspechu ďalších skúšok, ktoré sú naplánované na blízku budúcnosť.
Ďalší prelom: Motor bez akéhokoľvek kovu
Nielen E-Cat predstavuje pokrok, ktorý môže zmeniť budúcnosť elektromobilov. Nedávno oznámil vedecký tím z Južnej Kórey vývoj prelomového elektrického motora, ktorý vôbec neobsahuje kovové súčasti. Tento motor má byť v porovnaní s konvenčnými variantmi o 80 percent ľahší a o neuveriteľných 133 percent účinnejší. Viac informácií o tejto novej technológii nájdete v samostatnom článku dostupnom na tomto odkaze.