Majitelia elektromobilov v Prahe sa od septembra musia pripraviť na zásadné zmeny v možnostiach parkovania, ktoré ponúka hlavné mesto. Zatiaľ čo doteraz mohli využívať bezplatné parkovanie v modrých a zmiešaných zónach, od jesene to už nebude platiť. Pražské vedenie prostredníctvom Dopravného výboru schválilo jednotnú celomestskú tarifu, v rámci ktorej budú môcť majitelia elektrických áut zakúpiť paušál v hodnote 24-tisíc českých korún ročne (cca 960 eur).
Zvýhodnené parkovanie už len s 50-percentnou zľavou
O konci bezplatného parkovania pre elektromobily hlasoval pražský Dopravný výbor Zastupiteľstva hlavného mesta 28. mája. Po súhlase väčšiny členov výboru od septembra čaká vodičov elektromobilov už len možnosť uplatňovať 50-percentnú zľavu. Tá sa bude vzťahovať na krátkodobé i dlhodobé parkovacie oprávnenia v rezidentských zónach mesta.
Navyše bude zavedený spomínaný celomestský ročný paušál, umožňujúci neobmedzené státie v parkovacích zónach po celej Prahe za jednotných 24-tisíc korún na rok. Konkrétne ceny pre krátkodobé parkovanie, ako aj prípadné dodatočné detaily pripravovaného cenníka však predstavitelia mesta zatiaľ nezverejnili. Presná finálna podoba opatrenia ešte podlieha ďalšiemu schvaľovaniu mestskými radnými v najbližších mesiacoch.
Mestské časti sa v postojoch rozchádzajú, plug-in hybridy bez výhod
Názory jednotlivých mestských častí Prahy na zmeny pravidiel parkovania pre elektrické vozidlá sú výrazne rozdelené. Centrálne časti Prahy, ako sú Praha 1 až Praha 10, vo všeobecnosti podporujú zachovanie určitej formy zvýhodnenia elektrických vozidiel, no žiadajú dôkladnejšie stanovenie pravidiel a podmienok. Praha 4 napríklad presadzuje zvýhodnenie len pre miestnych rezidentov, Praha 7 navrhla systém paušálnych poplatkov a Praha 9 preferuje podporu výlučne pre čisté elektromobily.
Naopak, niektoré mestské časti, medzi nimi Praha 13, 18, 19 či 22, sú úplne proti akejkoľvek forme zvýhodnenia elektromobility z hľadiska parkovacích pravidiel. Mestské časti sú však jednotné v názore na plug-in hybridné vozidlá, ktorým neplánujú poskytovať žiadne výraznejšie benefity týkajúce sa zvýhodnených taríf či bezplatného státia.
Zástupcovia automobilového sektora varujú pred možným poklesom motivácie
Pripravované opatrenia a ukončenie bezplatného parkovania kritizuje aj Združenie dovozcov automobilov (SDA). Podľa jeho predstaviteľov môže zrušenie parkovacích výhod výrazne znížiť záujem verejnosti o elektromobily. Naopak, zachovanie súčasného bezplatného režimu až do schválenia komplexných podporných mechanizmov, aké poznajú iné európske metropoly, by podľa SDA mohlo pozitívne ovplyvniť kvalitu ovzdušia a nižšiu hlučnosť vo veľkomeste, obzvlášť v historickom centre.
SDA tiež varuje, že negatívny postoj spotrebiteľov by mohol ovplyvniť aj firemných používateľov elektromobilov, ktorí práve dostupné a výhodné parkovanie neraz považujú za významný faktor pri skladbe vozových flotíl svojich spoločností. Magistrát hlavného mesta však zatiaľ výhrady združenia oficiálne nekomentoval, pričom sa očakáva, že radní zvážia všetky argumenty a svoje definitívne stanovisko prijmú počas leta.
Pražskí majitelia elektromobilov, či už súkromní alebo firemní, sa tak musia v najbližších mesiacoch pripraviť na nový režim parkovania, ktorý od septembra prináša zvýšené náklady i zmenené podmienky využívania rezidentských parkovacích zón.