Slovensko smeruje k dôležitej zmene v organizácii dopravy, keďže na cestách pribudnú nové jazdné pruhy vyhradené výlučne pre vozidlá s trojicou alebo vyšším počtom cestujúcich. Nová dopravná značka zobrazujúca automobil s tromi postavami, doteraz nevyužívaná na Slovensku a zatiaľ málo rozšírená v Nemecku, môže výrazne ovplyvniť spôsob cestovania Slovákov. Primárnym cieľom tejto iniciatívy je motivovať vodičov k efektívnejšiemu využívaniu automobilov, čím sa podporia ekologické ciele a zásadne sa znížia dopravné zápchy.
Rýchlejší pohyb na cestách a menej emisií
Podstata systému spočíva vo vyznačení špeciálnych jazdných pruhov prístupných iba vozidlám s minimálne troma pasažiermi. Tento prístup je porovnateľný s existujúcimi vyhradenými bus pruhmi, pričom rozširuje právo ich využívania aj na súkromné autá, ktoré splnia podmienku počtu osôb v aute. Skúsenosti zo zahraničia ukazujú, že takéto pruhy môžu byť efektívne prevádzkované súčasne aj s pásmi vyhradenými pre vozidlá MHD, taxíky alebo záchranné služby. Výsledkom by bolo zrýchlenie dopravy najmä v dopravnej špičke, keď sú slovenské cesty extrémne zaťažené.
Hlavným očakávaným prínosom nových pravidiel je výrazné zníženie dopravných zápch v mestách. Vďaka motivácii vodičov cestovať spolu by mal klesnúť celkový počet automobilov na cestách. Zriedená premávka prispeje nielen k rýchlejšiemu a plynulejšiemu pohybu vozidiel, ale rovnako aj k znižovaniu znečistenia ovzdušia. Menej automobilov totiž znamená menej vypustených škodlivín do atmosféry, čo sa pozitívne odrazí na kvalite životného prostredia v mestách.

Zdieľaná doprava navyše prinesie obyvateľom aj finančné výhody, pretože sa náklady ako benzín, poplatky za diaľnice či parkovanie rozdelia medzi viaceré osoby v jednom vozidle. Ceny jednotlivých položiek na cestujúceho sa tak citeľne znižujú, čo môže byť dôležitou motiváciou pre mnohých vodičov k zmene cestovných návykov.
Legislatívne výzvy a potenciálne riziká pre verejnú dopravu
Napriek mnohým uvedeným pozitívam upozorňujú experti aj na viaceré výzvy, ktoré sú spojené s praktickou realizáciou tohto systému. Jednou z obáv je možný negatívny vplyv na chod verejnej hromadnej dopravy, ktorú nesmie obmedziť prítomnosť osobných vozidiel v doteraz exkluzívnych bus pruhoch. Preto bude dôležité starostlivé vyhodnocovanie trás vhodných pre nový model. Cieľom bude nájsť takú rovnováhu, v ktorej budú prevážené výhody bez negatívneho dopadu na fungovanie autobusov a trolejbusov.
Zároveň je potrebné vyriešiť legislatívne otázky. Aktuálna slovenská legislatíva totiž trestá neoprávnený vjazd do vyhradených jazdných pruhov pokutou až 100 eur. Je preto nevyhnutné presne stanoviť kritériá, podľa ktorých budú môcť policajné zložky vyhodnocovať správnosť využívania nových pruhov. Jasná legislatíva a dostatočná informovanosť verejnosti budú základom úspechu tohto dopravného experimentu.
Inšpirácia z nemeckých miest
Slovensko pritom nie je prvou európskou krajinou, ktorá pristupuje k testovaniu pruhov pre automobily s vyššou obsadenosťou pasažiermi. Podobné opatrenia už v pilotnej podobe zaviedli niektoré nemecké mestá. Napriek počiatočným obavám prvé výsledky naznačujú, že po zavedení systému skutočne dochádza k plynulejšiemu a ekologickejšiemu cestovaniu. Úspechy zahraničných modelov preto povzbudivo pôsobia aj na slovenské samosprávy, ktoré už dnes skúmajú, v ktorých lokalitách by nový koncept mohol nájsť najlepšie uplatnenie.
Pokiaľ sa Slovensku podarí prekonať administratívne výzvy a jasne pripraviť legislatívnu cestu pre ekologickejšie a úspornejšie využívanie vozidiel, tento krok môže výrazne prispieť k zmene v oblasti dopravy. Vodiči aj široká verejnosť by tak mohli čoskoro pocítiť praktické výhody tohto opatrenia, rovnako ako jeho ekonomický a ekologický prínos.