Už o rok a pol čaká slovenské domácnosti výrazný nárast cien, ktorý ovplyvní ceny pohonných látok aj vykurovania. Dôvodom sú nové emisné povolenky Európskej únie, nazvané ETS II, ktoré od roku 2027 prvýkrát zahrnú aj budovy a cestnú dopravu. Hoci tento systém ešte nie je platný, cena povoleniek pre domácnosti sa už teraz obchoduje na burzách a je oveľa vyššia, než sa pôvodne očakávalo.
Burzové ceny povoleniek prudko rastú
Povolenky ETS II fungujú na princípe obchodovania s emisiami oxidu uhličitého, ktoré produkujú budovy (vykurovanie) a doprava (benzín, nafta). Jedna povolenka predstavuje jednu tonu CO₂. Podľa dostupných údajov sa ich aktuálna cena pre rok 2028 vyšplhala na 81,4 eura za tonu, čo výrazne presahuje pôvodný odhad Európskej únie na úrovni maximálne 45 eur. Za pomerne krátke obdobie od mája, keď bol obchod s povolenkami druhého typu spustený, vzrástla ich cena približne o 5 eur za tonu.
Tento vývoj na trhu vyvoláva otázky o realistickosti pôvodných cenových odhadov. Už predtým analytici upozorňovali na neudržateľnosť cenových predpokladov Európskej únie vzhľadom na silné trhové tlaky, v dôsledku ktorých môže cena povoleniek narásť do oveľa vyššej miery.

Zdražie benzín o desiatky centov? Priplatíme si aj za kúrenie
Predpokladaný nárast cien povoleniek sa priamo odrazí v nákladoch slovenských domácností. Prvým výrazným zdražením bude nárast cien pohonných hmôt. Odborné odhady očakávajú, že suma benzínu a nafty by mohla narásť najmenej o 60 až 72 centov na liter. Pri extrémnom scenári by dokonca mohla prekročiť hranicu jedného eura na liter. V praxi by to znamenalo nárast aktuálnej ceny benzínu približne z 1,50 eura až na 2,10 eura, ak by cena povolenky dosiahla úroveň 200 eur za tonu CO₂, čo je realistická možnosť podľa odborníkov počas obdobia do roku 2030, keď sa očakáva kolísanie cien od 100 do dokonca 300 eur za tonu.
Okrem motoristov pocítia výrazné zdražovanie aj domácnosti vykurujúce svoje bývanie fosílnymi palivami, najmä plynom, uhlím alebo topným olejom. Tieto domácnosti, prevažne vidiecke a v menej energeticky efektívnych budovách, budú čeliť zvýšeniu svojich ročných nákladov na energie. Rastu cien sa tiež nevyhnutne premietne do inflácie, čo zasiahne cenou dopravy závislé tovary a služby a zvýši tak celkové výdavky občanov.
Klimatický fond má zmierniť dopady na sociálne slabších
Európska únia pripravila opatrenia na zmiernenie sociálnych dopadov tejto politiky v podobe Sociálneho klimatického fondu. Členské krajiny vrátane Slovenska budú môcť z fondu čerpať zdroje na podporu nízkopríjmových skupín obyvateľstva. Medzi navrhované opatrenia patria napríklad priame finančné dotácie, investície do zatepľovania domov či podpora prechodu na ekologickejšiu dopravu.
Zásadnou otázkou však zostáva, ako efektívne a rýchlo dokáže slovenská vláda plánované opatrenia implementovať. Existuje veľmi reálne riziko, že bez adekvátnych krokov na ochranu najzraniteľnejších domácností budú opatrenia súvisiace s ETS II predstavovať vážnu finančnú záťaž pre značnú časť slovenskej populácie.
Očakávané nové cenové zaťaženie tak má potenciál výrazne zmeniť spotrebiteľské správanie obyvateľov a výdavky slovenských domácností. Budúcoročná implementácia nových emisných povoleniek bude preto dôležitým momentom nielen pre európsku klimatickú politiku, ale aj pre hospodársku situáciu a budúcu cenovú stabilitu obyvateľov Slovenska.