Od mája 2026 budú mať slovenské mestá a obce možnosť merať rýchlosť a udeľovať pokuty vodičom. Ide o zásadnú zmenu, ktorá má zvýšiť bezpečnosť na cestách a zároveň prinesie nové príjmy do rozpočtov samospráv.
Nové kompetencie pre mestá a obce
Novela zákona o cestnej premávke prináša miestnym samosprávam právomoci, ktoré doteraz patrili výlučne polícii. Obce získajú možnosť inštalovať stacionárne radary, ktoré budú monitorovať rýchlosť najmä v kritických lokalitách, ako sú školy, priechody pre chodcov alebo úseky s častými dopravnými nehodami. Okrem rýchlosti budú môcť sankcionovať aj prejazd na červenú, nerešpektovanie značiek, ako napríklad STOP, či zákaz vjazdu.
Podľa návrhu budú pokuty odstupňované podľa závažnosti priestupku. V obci bude prekročenie rýchlosti o 15 km/h stáť vodiča do 50 eur, pri rýchlosti nad limit o 30 kilometrov to môže byť až 400 eur. Výrazné prekročenie o viac ako 41 km/h môže viesť nielen k vysokej pokute, ale aj k strateniu vodičského oprávnenia. Na cestách mimo obce sú navrhnuté pokuty až dvojnásobné, v extrémnych prípadoch dosahujú tisíc eur.

Prísnejší režim a vyššia zodpovednosť
Novela má ambíciu nielen sprísniť, ale aj systematicky upraviť pravidlá premávky. Mestským oblastiam prináša zvýšenú ochranu chodcov, ktorým vodiči budú musieť umožniť úplnú prednosť už vo chvíli, keď prejavia zámer vstúpiť na priechod. Táto úprava má za cieľ zvýšiť bezpečnosť obzvlášť zraniteľných účastníkov cestnej premávky.
Opakovaní priestupcovia budú čeliť omnoho tvrdším následkom. Ak vodič trikrát v priebehu jedného roka významne poruší pravidlá, bude povinný absolvovať psychologické vyšetrenie a kurz bezpečnej jazdy. Pri štvrtej chybe ho čakajú ďalšie testy, vrátane zdravotnej spôsobilosti. Cieľom je výraznejšie obmedziť recidívu na cestách.
Úpravy pre križovatky a diaľnice
Medzi novinky patrí aj zmena pravidiel pre otáčanie na križovatkách. Doposiaľ platil zákaz otáčania, pokiaľ to značenie výslovne nepovoľovalo. Po novom bude princíp opačný – otáčanie bude automaticky povolené na všetkých riadených križovatkách, kde to nebude výslovne zakázané.
Výraznou úpravou prejde aj režim na diaľniciach, kde sa po rokoch ruší zákaz predbiehania kamiónov. Tento prísny zákaz z roku 2009 sa podľa predkladateľov stal zastaraným, keďže moderné nákladné vozidlá disponujú výkonom a bezpečnostnými systémami, ktoré ich zrovnateľne prispôsobujú podmienkam dopravnej infraštruktúry v zahraničí.
Navrhované zmeny však vyvolávajú aj diskusie. Profesijné združenia upozorňujú na riziko zneužívania právomocí samospráv pri vyberaní pokút a možnú nejednotnosť v ich uplatňovaní. V konečnej verzii zákona sa preto očakávajú ďalšie úpravy, ktoré zohľadnia tieto obavy a posilnia transparentnosť nových opatrení.