Slovenská pošta sa aktuálne nachádza v období najväčšieho logistického zaťaženia počas roka, pričom priznáva, že napriek všetkej snahe nie všetky balíky stihnú doraziť na svoje miesto pod vianočný stromček. Objem zásielok denne putujúcich po Slovensku i do zahraničia narastá o desiatky percent. Pošta preto apeluje na verejnosť, aby s odosielaním neotáľala a venovala pozornosť správnemu a starostlivému baleniu darčekov.
Výzvy predvianočného obdobia
Sezóna predstavuje každý rok veľkú výzvu pre logistiku pošty. Milióny balíkov prechádzajú cez distribučné strediská, čo zvyšuje riziko meškania či dokonca nedoručenia. Až 15 % zásielok podľa aktuálnych údajov končí ako nedoručených, najčastejšie pre absenciu adresáta, chýbajúce kontaktné údaje alebo odmietnutie balíka. Predvianočná sezóna pritom výrazne zvyšuje očakávania zákazníkov v otázke dodržiavania termínov.
Posledné štatistiky ukazujú, že Slovenská pošta vlani doručila zásielky v stanovenom čase v 94 % prípadov, pričom celková úspešnosť doručenia dosiahla 85 %. Tento rok chce podnik pokračovať v zlepšovaní týchto čísiel napriek neustále rastúcemu objemu prepravených balíkov.

Kľúčové termíny a rady pre odosielateľov
Aby darčeky dorazili pod stromček načas, odporúča pošta podať zásielky najneskôr do 19. decembra 2025. Odosielatelia sa však čoraz častejšie rozhodujú konať s predstihom, čím chcú predísť predvianočnému stresu. Význam disciplinovanosti pri vypĺňaní údajov na balíkoch, ako aj dôsledné balenie, nemožno podceňovať. Nepresná adresa, chýbajúci telefónny kontakt či nekvalitné balenie môžu predĺžiť dobu doručenia alebo spôsobiť poškodenie obsahu.
Pošta odporúča využiť pevné obaly primerané váhe obsahu a dostatočnú ochranu vnútra balíka výplňovým materiálom. Dodatočne zákazníkom pripomína, že správne označenie je jednou z hlavných podmienok úspešného doručenia balíka.
Nové možnosti: BalíkoBOXy a digitalizácia
Poštové služby si modernizáciou zjednodušili proces, pričom veľkú úlohu zohrávajú BalíkoBOXy. Tieto samoobslužné zariadenia, ktoré sú často dostupné pri obchodných centrách, umožňujú podať alebo vyzdvihnúť zásielky aj počas sviatkov či mimo otváracích hodín pobočiek. Zásielky tu môžu byť uložené až 18 dní, čo pomáha skrátiť čakacie doby tradičných spôsobov doručovania.
S digitalizáciou poštových procesov súvisí aj jednoduchšie sledovanie pohybu zásielok. Transparentnosť a presnejší prenos informácií medzi odosielateľmi a prijímateľmi majú minimalizovať riziko straty. Moderné funkcie, ako sú upozornenia cez SMS alebo e-mail, poskytujú zákazníkom včasné informácie o plánovanom doručení, čím sa zvýši ich možnosť aktívne reagovať na situáciu.
Slovenská pošta preto vyzýva svojich zákazníkov, aby využili tieto služby a pomohli udržať plynulosť doručovania aj počas najrušnejších dní v roku. Cieľom je, aby Vianoce 2025 mohli byť čo najpokojnejšie pre všetkých, ktorí sa spoliehajú na doručenie darčekov prostredníctvom poštového systému.