Európsky parlament pripravuje návrh na zavedenie prísnejších pravidiel pre vodičov starších ako 70 rokov. Nové opatrenia majú zvýšiť bezpečnosť na cestách vzhľadom na rastúcu priemernú dĺžku života a starnutie populácie. Znamenalo by to, že seniori budú musieť pravidelne absolvovať nielen zdravotné kontroly, ale aj teoretické testy z pravidiel cestnej premávky a praktické skúšky jazdy v autoškolách.
Zvýšenie bezpečnosti podložené štatistikami
Podľa údajov slovenského Ministerstva vnútra boli minulý rok vodiči nad 70 rokov zodpovední približne za 590 dopravných nehôd, čo predstavuje približne 5 % zo všetkých zaznamenaných nehôd na Slovensku. Porovnateľne mladší vodiči vo veku od 18 do 20 rokov spôsobili 611 nehôd. Aj keď seniori štatisticky nie sú najrizikovejšou skupinou, experti upozorňujú, že vek negatívne vplýva na dôležité funkcie ako reflexy, reakčné časy a vnímanie nebezpečných situácií v doprave.
Prísnejšie pravidlá majú byť podľa Európskeho parlamentu preto najmä preventívnym krokom, ktorého cieľom je znížiť riziko dopravných nehôd. Povinné opakovanie teoretických a praktických skúšok má podľa návrhu zabezpečiť, aby bola táto riziková skupina vodičov dostatočne pripravená na čoraz zložitejšie dopravné situácie v modernej doprave. Skúšky sa plánujú zaviesť do pravidelných intervalov, pravdepodobne ročne alebo každé dva roky.

Stanovisko Slovenska zatiaľ nejasné
Slovensko sa k návrhu Európskeho parlamentu ešte oficiálne nevyjadrilo. V súčasnosti platí u nás iba povinnosť zdravotného potvrdenia o schopnosti riadiť motorové vozidlo po dosiahnutí 65 rokov. Ak by EÚ predložila túto legislatívu na schválenie, Slovensko by bolo povinné túto úpravu implementovať do vlastnej národnej legislatívy. Pre seniorov by to však mohlo znamenať nielen zvýšenú administratívnu záťaž, ale aj nemalé finančné náklady spojené s absolvovaním opätovných testovaní v autoškolách.
Kritici návrhu tvrdia, že opatrenia príliš zamerané na seniorov nespravodlivo zanedbávajú iné vekové skupiny, ktoré spôsobujú väčšie percento dopravných nehôd, hlavne mladých a neskúsených vodičov. Okrem toho poukazujú na možné problémy s dostupnosťou autoškôl, ktoré by mohli čeliť zvýšenému dopytu a z administratívneho aj personálneho hľadiska nemusia mať potrebné kapacity.
Niektoré krajiny Európskej únie, napríklad Nemecko, vyjadrujú tiež opatrnosť voči tomuto návrhu. Poukazujú na fakt, že priebežné vzdelávanie a dôsledné zdravotné prehliadky môžu byť efektívnejším riešením ako pravidelné vodičské skúšky.
Čaká sa na finálnu podobu legislatívy a rokovania
Európsky parlament zatiaľ neurčil presné detaily realizácie tohto návrhu. Momentálne naďalej prebiehajú rokovania na úrovni jednotlivých členských štátov, ktoré majú možnosť pripomienkovať navrhované zmeny a tak sa podieľať na ich finálnej podobe. Po prípadnom schválení budú tieto normy záväzné pre všetky členské krajiny EÚ vrátane Slovenska, ktoré ich musí implementovať do národnej legislatívy.
Zatiaľ je však isté, že zvyšujúci sa priemerný vek vodičov v celej Európskej únii bude aj v najbližších rokoch významne ovplyvňovať charakter a formu zavádzaných opatrení na zvýšenie bezpečnosti v cestnej premávke. Digitálny systém pravidelných testov a kontrol by mohol byť prvým krokom rozsiahlejšej reformy celoeurópskych pravidiel, ktorej cieľom je lepšia pripravenosť vodičov všetkých vekových kategórií na súčasné aj budúce výzvy dopravy.
Konečný výsledok závisí od ďalšieho priebehu rokovaní medzi Európskym parlamentom a vládami jednotlivých členských štátov. Očakáva sa, že definitívny postoj jednotlivých krajín vrátane Slovenska budeme poznať počas nasledujúcich mesiacov.