V Martine má do roku 2027 vyrásť nové obchodné centrum, do ktorého investor vloží približne 20 miliónov eur, a ktoré má vytvoriť okolo 150 pracovných miest. Projekt OC Spektrum Martin sa pripravuje v čase, keď sever stredného Slovenska zažíva prudký rozmach retailu a keď sa celé územie Turca pripravuje na príchod tisícov nových obyvateľov aj pacientov novej univerzitnej nemocnice.
Mayflower Group plánuje v Martine moderný retail park, ktorý má doplniť vznikajúcu mestskú štvrť Turčany a má reagovať na budúci nápor áut, pracovníkov aj návštevníkov nemocnice. Investor súčasne počíta s tým, že projekt posilní obchodnú sieť v regióne, ktorý bol doteraz vnímaný skôr ako priemyselné a univerzitné centrum než ako nákupná destinácia.
Nová štvrť pri nemocnici
Obchodné centrum vznikne v tesnom dotyku s pripravovanou Univerzitnou nemocnicou Martin a s rozvojovou zónou Turčany. Táto rezidenčná lokalita zaberie približne 12 hektárov a má postupne priniesť viac ako 680 bytových jednotiek a niekoľko desiatok rodinných domov. Po úplnom dokončení bude mať kapacitu pre takmer 2 000 nových obyvateľov, pričom časť z nich môže nájsť prácu priamo v OC Spektrum Martin alebo v službách v jeho okolí.

Developer očakáva, že význam centra najviac narastie po spustení prevádzky univerzitnej nemocnice. Vtedy sa podľa odhadov výrazne zvýši pohyb áut aj verejnej dopravy v celej oblasti. Nový retail park má preto cieľ osloviť nielen rezidentov štvrte Turčany, ale aj zdravotnícky personál, technický personál a pacientov s ich rodinnými príslušníkmi, ktorí môžu hľadať rýchle nákupy a občerstvenie počas dňa.
Koncept retail parku
OC Spektrum Martin bude koncipované ako retail park, v ktorom budú mať všetky predajne vlastný vstup priamo z parkoviska. Takýto model si investori volia čoraz častejšie, keďže umožňuje jednoduchší prístup autom, kratší čas nákupu a nižšie prevádzkové náklady. Práve vďaka tomu sa často darí prilákať značky, ktoré cielia na priaznivé ceny a rýchle vybavenie nákupov bez dlhého zdržiavania v interiéri klasického obchodného centra.
Plánovaná prenajímateľná plocha má dosiahnuť približne 10-tisíc štvorcových metrov. Investor počíta s otvorením 12 prevádzok, medzi ktorými má byť aj jeden väčší potravinový reťazec. V hre je mix módnych značiek, drogérie, doplnkov pre domácnosť a menších služieb, ako sú kaderníctva alebo opravy elektroniky. Mayflower Group avizuje, že s obchodnými reťazcami aktívne rokuje a centrum prípadne môže neskôr rozšíriť, ak sa potvrdí očakávaný dopyt.
Žilina ukazuje potenciál
To, že ide o perspektívny typ investície, ilustruje aj situácia v neďalekej Žiline. Mesto zažilo v posledných mesiacoch otvorenie viacerých retailových parkov, pričom OC Klokan priniesol 11-tisíc metrov štvorcových predajnej plochy a investíciu presahujúcu 21 miliónov eur. Medzi nájomníkmi sú Billa, Starbucks a Pepco, teda reťazce, ktoré bežne priťahujú vysokú návštevnosť a ktoré testujú nové lokality práve cez tento formát nákupných zón.
Ešte v tomto roku má v Žiline pribudnúť aj menší retail park Frambor City so značkami ako Lidl, Sportisimo a dm drogerie markt. Mayflower Group sa netají tým, že Martin je iba jedným z viacerých projektov, pričom do roku 2028 plánuje otvoriť celkovo približne 100-tisíc štvorcových metrov nových predajných plôch v rôznych slovenských mestách. Turiec sa tak môže stať súčasťou širšej vlny transformácie menších regionálnych centier na atraktívnejšie nákupné a službové uzly.
Ak sa naplnia plány developera aj samosprávy, okolie martinskej nemocnice sa môže v priebehu niekoľkých rokov zmeniť z voľných pozemkov na plnohodnotnú mestskú štvrť. Kľúčovou otázkou zostáva, ako rýchlo sa podarí rozšíriť cestnú infraštruktúru a parkovacie kapacity, aby rastúci nápor dopravy nezaťažil každodenný život existujúcich obyvateľov.
OC Spektrum Martin môže získať dôležitú úlohu aj v tom, ako sa budú nové štvrte prepájať s digitálnymi službami a smart riešeniami. Výzvou pre investorov aj mesto bude rozhodnúť, či zostanú pri klasickom modeli retail parku, alebo či využijú príležitosť a prepoja kamenné predajne s modernými technológiami, ktoré už dnes menia spôsob, akým ľudia nakupujú a trávia voľný čas.