Protimonopolný úrad Slovenskej republiky (PMÚ) spustil správne konanie voči dvom najväčším komerčným televíziám v krajine, Markíze a JOJ, pre podozrenie zo zneužívania dominantného postavenia. V jadre problému je zákaz pretáčania reklám v televíznych archívoch, ktorý televízie donútili prijať všetkých telekomunikačných operátorov. Telekomunikačná únia SR (TÚSR), zastupujúca operátorov, privítala tento krok ako odpoveď na rastúcu nespokojnosť divákov.
Neúprosný tlak televízií na operátorov
Začiatok leta 2025 priniesol zásadnú zmenu pre slovenských divákov sledujúcich programy z archívu. Komerčné televízie Markíza a JOJ zaviedli nové obchodné podmienky, ktoré striktne zakazovali možnosť preskakovania reklamných blokov v archívnych reláciách. Operátori, či už veľkí nadnárodní hráči alebo menší regionálni poskytovatelia, boli nútení tieto podmienky akceptovať. Tento krok sa však stretol s negatívnymi reakciami, a to nielen zo strany diváckej verejnosti, ale aj samotných operátorov, ktorí museli niesť bremeno nespokojnosti zákazníkov.
Diváci, zvyknutí na flexibilitu a pohodlie, ktoré ponúkal televízny archív, považovali zrušenie možnosti pretáčania reklamných blokov za výrazné obmedzenie komfortu. Hnev však často nesmeroval na televízne spoločnosti, ktoré zákaz iniciovali, ale na operátorov, ktorí novú politiku uviedli do praxe. Telekomunikační poskytovatelia tak stáli v náročnej pozícii, keď museli vysvetľovať, že v tomto prípade plnia iba nariadenia nadiktované televíznymi stanicami.

Kľúčové otázky dominantného postavenia
Správa o spustení konania zo strany PMÚ priniesla úľavu najmä zástupcom TÚSR, ktorí dlhodobo upozorňovali na neférové postavenie operátorov vo vzťahu k televíznym domom. Protimonopolný úrad skúma, či samotné televízie neprekračujú hranice zákona, keď presadzujú podmienky, ktoré by mohli byť považované za neprimerané. Ústredným bodom skúmania je, či spoločnosti Markíza a JOJ nezneužívajú svoje dominantné postavenie na trhu, čo by mohlo obmedzovať konkurenciu a poškodzovať záujmy zákazníkov.
Podľa aktuálnych pravidiel môže PMÚ uložiť televíznym spoločnostiam pokutu až do výšky 10 % z ich celkového obratu, ak by sa preukázalo zneužitie dominantného postavenia. Tento druh sankcie by mohol mať zásadný vplyv na ich obchodné modely a zároveň vyslať jasný signál o potrebe korektnosti vo vzťahoch medzi komerčnými médiami a operátormi.
Medzi komfortom zákazníka a obchodnými záujmami
Podstata konfliktu spočíva v zásadnom rozpore medzi očakávaniami divákov a obchodnými záujmami televíznych staníc. Televízne archívy sú plne platenými službami, pričom diváci za ne pravidelne odvádzajú mesačné poplatky operátorovi. Doteraz bola hlavnou pridanou hodnotou pre užívateľov možnosť kontrolovať obsah podľa vlastných predstáv, vrátane preskakovania reklamných blokov. Zákaz tejto funkcie však znižuje hodnotu služby, pričom jej cena zostáva nezmenená.
Kritici uvedených zmien prirovnávajú nový model k neudržateľnej hybridnej kombinácii. Zákazníci sú nútení platiť nielen finančne prostredníctvom mesačného predplatného, ale aj časovo sledovaním reklám, čo vytvára dojem dvojitého spoplatnenia. Navyše, markantná synchronizácia zavedenia tohto opatrenia zo strany dvoch najväčších televíznych hráčov eliminuje akúkoľvek konkurenčnú alternatívu, čím sa narúša rovnováha na trhu a prehlbuje pocit diváckej bezmocnosti.
PMÚ má teraz pred sebou náročnú úlohu nastoliť rovnováhu medzi trhovými pravidlami a právami zákazníkov. Bez ohľadu na výsledok vyšetrovania situácia ilustruje, ako dôležité je zosúladenie moderných technologických trendov so staršími obchodnými modelmi, bez toho, aby boli poškodzované záujmy platiaceho diváka.