Indickí vedci zo strediska Jawaharlal Nehru Centre for Advanced Scientific Research oznámili úspešný vývoj revolučnej sodíkovo-iónovej batérie pre elektromobily, ktorú je možné nabiť až na 80 % kapacity za rekordných šesť minút. Výskumníci očakávajú, že tento inovatívny typ batérie radikálne zmení pravidlá hry na trhu elektrických vozidiel.
Sodík namiesto lítia – nižšie náklady a vyššia dostupnosť surovín
Namiesto tradičného lítium-iónového riešenia vsadili indickí výskumníci na využitie sodíka, ktorý je výrazne dostupnejší a lacnejší. V súčasnosti používané batérie založené na lítiu čelia obmedzeným zdrojom a komplikovanej ťažbe, ktorá vytvára značné environmentálne záťaže. Sodík je oproti tomu ľahko dostupný prvok, nachádza sa vo veľkom množstve po celej planéte. Táto vlastnosť znižuje výrobné náklady a otvára cestu výraznému zníženiu cien elektromobilov pre konečných spotrebiteľov.
Indická výskumná skupina očakáva, že vďaka využitiu sodíka budú elektromobily cenovo dostupnejšie pre široké spektrum zákazníkov. S lacnejšími batériami môžu automobilky expandovať výrobu aj do segmentov, ktoré boli doteraz kvôli vysokej cene elektrifikácie prehliadané. Sodíkové batérie tak môžu výrazne podporiť rozvoj elektromobility po celom svete.
Extrémne rýchle nabíjanie ako hlavná prednosť
Najvýraznejšou výhodou novej technológie sodíkovej batérie je jednoznačne extrémne krátky čas potrebný na nabitie. Vodiči tak môžu nabiť svoj elektromobil približne za rovnaký čas, aký je potrebný na natankovanie bežného vozidla so spaľovacím motorom. Podľa zverejnených údajov vedcov dosiahne táto batéria 80-percentnú kapacitu už za 6 minút nabíjania, prakticky za čas krátkej prestávky na kávu.
Nízka časová náročnosť procesu eliminovala jeden z najväčších problémov súčasných elektrických automobilov, ktorých nabíjanie doteraz trvalo niekoľkonásobne dlhšie. Výskumníci veria, že práve táto významná vlastnosť dokáže presvedčiť k prechodu na elektrické riešenia aj tých vodičov, ktorí sa technologických nedostatkov elektromobilov najviac obávali.
Bezpečnosť a výnimočne dlhá životnosť batérií
Okrem nižšej ceny a rýchleho nabíjania sa nová sodíkovo-iónová batéria vyznačuje aj zvýšenou bezpečnosťou. Špeciálne upravená konštrukcia využíva nanočastice pokryté uhlíkom a hliníkom. Táto unikátna technológia minimalizuje tvorbu tepla počas procesu nabíjania aj prevádzky, čím výrazne klesá riziko vznietenia alebo iných bezpečnostných incidentov.
Okrem vysokej úrovne bezpečnosti batéria preukázala v testoch aj výbornú životnosť. Podľa vedeckých údajov zvládne minimálne 3 000 nabíjacích cyklov, čo je porovnateľné alebo vyššie číslo než mnoho súčasných batériových technológií používaných v automobilovom priemysle.
Jasné výhody novej technológie už pritiahli pozornosť veľkých automobilových spoločností. Indickí vedci potvrdili, že v súčasnosti prebiehajú rokovania s poprednými automobilkami s cieľom čo najrýchlejšej komerčnej implementácie tohto riešenia do sériovej výroby. Presné termíny uvedenia prototypov však zatiaľ neboli konkretizované. Dá sa očakávať, že prvé vozidlá s revolučnými sodíkovými batériami sa objavia na cestách už v najbližších rokoch.