Minister školstva Tomáš Drucker predstavil zmeny v plánovanej reforme predškolského vzdelávania. Pôvodný zámer ministerstva zaviesť povinnú dochádzku do materských škôl pre deti už od troch rokov sa po kritike upravuje. Rodičia dostanú možnosť vykonávať výchovno-vzdelávací proces svojich detí aj doma, ale len v prípade, že splnia stanovenú podmienku vzdelanosti.
Domáce vzdelávanie s podmienkou stredoškolského vzdelania rodičov
Ministerstvo pôvodne plánovalo plošne zaviesť povinnú predškolskú dochádzku do škôlok najskôr pre štvorročné, neskôr aj pre trojročné deti. Po spoločenskej diskusii a pripomienkach opozície sa však rezort rozhodol návrh čiastočne zmeniť. Podľa upraveného návrhu ostáva rodičom povinnosť zabezpečiť predprimárne vzdelávanie detí od troch rokov, avšak môžu si vybrať domáce vzdelávanie namiesto povinného umiestnenia do materskej školy.
Kľúčovou podmienkou pre rodičov, ktorí sa rozhodnú vzdelávať deti doma, bude dosiahnuté minimálne stredoškolské vzdelanie. Tento kvalifikačný predpoklad má podľa rezortu garantovať dostatočnú pripravenosť rodičov na zabezpečenie vzdelávacieho procesu. Ak rodič túto požiadavku nespĺňa, ostane povinnosť umiestniť dieťa do materskej školy zachovaná.

Minister Drucker odôvodnil rozhodnutie najmä tým, že rané štádium detstva sa ukazuje ako najdôležitejšia fáza pre úspešný štart do budúceho vzdelávania. Rezort preto považuje za svoju prioritu, aby deti v predškolskom veku dostali dostatočnú a kvalitnú prípravu, pričom netrvá výlučne na inštitucionalizovanom prostredí.
Pozitívne reakcie opozície na ústretovosť rezortu
Úprava rezortného návrhu bola pozitívne prijatá v poslaneckom klube Slovensko-Za ľudí-KÚ. Poslanec Richard Vašečka ocenil najmä ochotu ministra školstva viesť dialóg a reagovať na pripomienky opozície, ktoré viedli k vyváženejšiemu výsledku. Ustúpenie od striktnej povinnosti umiestnenia detí do inštitucionálnej predškolskej starostlivosti označil za úspech rodičovských práv a zdravého rozumu. Podľa neho nie všetky deti sú vo veku troch rokov pripravené absolvovať predškolské vzdelávanie v skupinovom prostredí a nie všetci rodičia chcú alebo môžu svoje deti do materskej školy umiestniť.
Podľa dostupných štatistík ide však v súčasnosti väčšina rodičov touto cestou dobrovoľne. Už dnes navštevujú v Slovenskej republike materské školy viac ako tri štvrtiny všetkých detí vo veku od troch rokov.
Ďalší legislatívny proces a diskusia pokračujú
Ministerstvo školstva zdôraznilo, že diskusie k zneniu zákona stále pokračujú a sú otvorené aj ďalšie úpravy a pripomienkovanie. Rezort chce nájsť čo najvhodnejšie nastavenie pravidiel, ktoré na jednej strane podporí kvalitnú a dostupnú predškolskú prípravu, na druhej strane však nezasiahne nepotrebne do slobodnej voľby rodičov a individuálnych potrieb detí.
Očakáva sa, že legislatívny návrh s uvedenými úpravami vstúpi čoskoro do ďalšej fázy schvaľovania, pričom minister Drucker potvrdil, že cieľom rezortu ostáva pripraviť deti na primárne vzdelávanie čo najlepšie. Definitívne znenie novej legislatívy by malo byť výsledkom širšieho spoločenského konsenzu po prebiehajúcej diskusii a následnom vyhodnotení pripomienkového obdobia.