Čínsky automobilový gigant Chery mení trh v Európe
Čínsky koncern Chery Automobile výrazne posilnil svoju pozíciu na európskom automobilovom trhu. Za posledný rok sa pretransformoval z relatívne neznámej značky na jedného z najrýchlejšie rastúcich hráčov, keď z 59. miesta v rebríčku predajnosti v roku 2024 poskočil v prvom štvrťroku 2025 na 32. pozíciu. Prekonal aj zaužívané značky, ako napríklad Mitsubishi. Tento úspech je výsledkom strategického zamerania na širokú ponuku značiek pre rôzne typy zákazníkov.
Diversifikovaná ponuka a expanzia v Európe
Kľúčovým prvkom stratégie Chery v Európe je diverzifikovaná portfólio značiek. Pre fanúšikov kompaktných SUV je určená značka Omoda, ktorá v prvom štvrťroku 2025 dosiahla predaj takmer 15 800 vozidiel. Prémiové elektrické a plug-in hybridné SUV zastupuje séria Jaecoo, ktorá je už dostupná v Poľsku s modelom Jaecoo 7. Elektrifikáciu vyššej strednej triedy zabezpečuje značka Exlantix, s plánovaným vstupom na škandinávske trhy ešte v tomto roku. Jetour, SUV s dôrazom na terénne schopnosti, plánuje spustiť predaj v treťom štvrťroku 2025. Off-road elektromobily prinesie značka iCaur, ktorej uvedenie je naplánované na rok 2026.
Aby sa vyhla vysokým clám na dovážané vozidlá, spoločnosť Chery diverzifikovala výrobu priamo v Európe. Vo fabrike v Barcelone, ktorú prevzala po Nissane a v spolupráci s EV Motors, vyrába elektrický SUV model Ebro S700. Tento prístup zároveň minimalizuje náklady na prepravu. V budúcnosti sa zvažuje výstavba ďalšieho závodu aj v Nemecku.

Pre Chery je strategicky významný aj poľský trh, ktorý považuje za ideálny vstupný bod na európsky kontinent, vďaka veľkému trhu, absencii domáceho výrobcu a solídnej kúpnej sile obyvateľstva.
Medzinárodný rast a plány do budúcnosti
Chery pokračuje v globálnej expanzii a nezameriava sa len na Európu. Po odchode viacerých západných automobiliek obsadila spoločnosť tretiu priečku v predaji nových vozidiel v Rusku, keď tu v uplynulom roku predala viac ako 157 000 áut.
Na globálnom trhu patria medzi najlepšie predávané modely značky Omoda, Exeed a Jetour. V Katare sa Jetour stal druhým najpredávanejším autom, v Spojených arabských emirátoch obsadil štvrtú pozíciu a v Čile bol model Tiggo 2 vôbec najpredávanejším vozidlom v krajine.
Podľa plánov chce Chery do roku 2030 predávať až 1,4 milióna vozidiel ročne mimo Číny. Už v priebehu tohto roka pripravuje uvedenie 19 nových modelov, prevažne v kategórii elektromobilov a hybridov. Novinky budú cenovo konkurencieschopné, ponúknu bohatú výbavu a moderný dizajn, s cieľom priamo konkurovať značkám ako Hyundai, Kia, Toyota či Renault.
Stabilná pozícia medzi exportérmi
Chery existuje od roku 1997 a už v roku 2005 vyrobilo svoj miliónty automobil. V roku 2024 predalo globálne 2,6 milióna vozidiel, z toho 1,14 milióna pripadlo na export mimo Číny. Firma si už 22 rokov drží prvenstvo medzi čínskymi výrobcami osobných áut v oblasti exportu.
Takto dynamická expanzia nasvedčuje tomu, že Chery bude v najbližších rokoch určovať tempo v segmente dostupných, moderných a elektrifikovaných automobilov na kľúčových svetových trhoch, pričom svoju pozíciu v Európe plánuje už len posilňovať.