Revolúcia na cestách v Európe je za rohom. Spoločnosť Uber oznámila, že už na jar 2026 uvedie na európsky trh svoje prvé autonómne taxíky bez vodiča. Spojené kráľovstvo bude prvou európskou krajinou, ktorá umožní tejto unikátnej forme prepravy štartovať na svojich cestách.
Technológie umelej inteligencie prichádzajú do Londýna
Uber sa pri realizácii tohto ambiciózneho plánu spojil s britskou spoločnosťou Wayve. Táto firma sa špecializuje na technológie umelej inteligencie, ktoré aktuálne testuje vo svojich autonómnych modeloch bez vodiča pod dohľadom človeka. Autonómne vozidlá Uber však budú jazdiť úplne samostatne bez ľudskej prítomnosti za volantom.
Súhlas britskej vlády, ktorá už vydala potrebné povolenie, robí z Londýna prvé veľkomesto v Európe, kde sa vozidlá riadené umelou inteligenciou stanú bežnou súčasťou premávky. Na londýnskych cestách by sa malo v roku 2026 objaviť prvé vozidlo, pričom sa uvažuje tiež o zavedení autonómnych minibusov.

Doteraz spoločnosť Wayve overila svoju technológiu AV2.0 v rôznych svetových mestách, napríklad v Miláne, Tokiu či Montane. Rýchly vývoj tejto oblasti zároveň vyvíja tlak aj na ďalšie európske krajiny, aby prehodnotili svoje pravidlá pre autonómne vozidlá.
Ľudskí vodiči zatiaľ ostávajú, ministerstvo očakáva vznik nových pracovných miest
Zákazníci mobilitných služieb si aj naďalej budú môcť vybrať, či preferujú tradičný taxík s vodičom alebo radšej vozidlo bez šoféra. Hoci autonómna technológia prináša výraznú zmenu, odborníci predpokladajú, že na začiatku bude väčšina ľudí stále uprednostňovať klasické vozidlá. Verejnosť totiž zatiaľ nemá oveľa skúseností ani dôvery v autonómne taxíky.
Britské ministerstvo dopravy však túto inováciu privítalo pozitívne. Štátni predstavitelia totiž zdôraznili, že zavedenie autonómnych taxíkov nielen že neprinesie stratu práce tradičným vodičom, ale dokonca môže vytvoriť až 38-tisíc nových pracovných miest. Nové pozície by mohli vzniknúť najmä v oblasti vývoja softvéru, údržby infraštruktúry alebo dohľadu nad prevádzkou robotických vozidiel.
Pozitívny vplyv na bezpečnosť, existujú však aj riziká
Jedným z hlavných argumentov za autonómne taxíky je zvýšená bezpečnosť na cestách. Vozidlá poháňané umelou inteligenciou využívajú množstvo kamier a senzorov, vďaka ktorým majú širší a presnejší náhľad na dianie okolo auta. Keďže stroj navyše nepodlieha únave, ako je to v prípade vodiča-človeka, očakáva sa výrazný pokles počtu dopravných nehôd.
Napriek tomu má táto technológia isté nedostatky. Autopilot v autonómnom vozidle sa sčasti potýka s takzvanými halucináciami umelej inteligencie a je tiež potenciálne zraniteľný hackerským útokom. V prípade Británie bude navyše autonómne riadenie čeliť výzve v podobe častého daždivého počasia a zhoršenej viditeľnosti na cestách.
V tejto chvíli nie je jasné, či Uber plánuje rozšíriť autonómne taxíky aj do ďalších európskych štátov vrátane Slovenska. Platné slovenské zákony zatiaľ neumožňujú používanie vozidiel bez ľudského vodiča v premávke, preto by najskôr bola potrebná zmena legislatívy. Zatiaľ sú autonómne automobily bežnou súčasťou života len v niektorých amerických lokalitách ako San Francisco, Phoenix či Los Angeles, a tiež v niektorých čínskych mestách, pričom podobnú cestu smerovania plánujú aj Japonsko a Spojené arabské emiráty.
Na Slovensku zatiaľ autonómne technológie predstavujú len výnimočnú špecialitu. Aktuálne ich využíva Slovenská pošta v Bratislave pri roznášaní zásielok, a to formou autonómneho doručovacieho robota, ktorý sa už pohybuje po uliciach hlavného mesta.