Majiteľovi BMW X5 z roku 2013 odrezali špičku palca, keď sa mu dvere s funkciou tlmeného zatvárania pritiahli na ruku, porota v New Yorku mu teraz prisúdila odškodné 1,9 milióna dolárov. Prípad ukázal, že aj komfortná výbava v prémiových autách vie spôsobiť vážne úrazy, ak výrobca dostatočne jasne neupozorní na skryté riziká.
Sporný mechanizmus, ktorý má vodičovi uľahčiť život, automaticky pritiahne pootvorené dvere a potichu ich dovrie. V luxusnom segmente ide o takmer bežnú vec, pričom dnes sa objavuje v modeloch ako BMW radu 5 alebo BMW X5 a aj u iných prémiových značiek. Príbeh z New Yorku však pripomína, že pohodlie môže ísť ruka v ruke s novým typom nebezpečenstva, ktoré si ľudia na prvý pohľad neuvedomia.
Ako prišlo k úrazu
Podľa súdneho spisu mal poškodený vodič otvorené dvere približne na 30 centimetrov a pravú ruku opretú o stĺpik karosérie chrbtovou stranou k vozidlu. V momente, keď systém tlmeného dovierania aktivoval pritiahnuť dvere, prst zostal v dráhe pohybu. Mechanizmus pracuje potichu a relatívne pomaly, súčasne má však dostatočnú silu, aby pri nešťastnom položení ruky vážne poškodil tkanivo.

Výsledkom bol taký rozsiahly úraz, že pacient prišiel o špičku palca. Následne podal žalobu na výrobcu vozidla, pričom argumentoval, že ho nikto jasne a zrozumiteľne nevaroval, že systém automatického dovierania neobsahuje ochranu, ktorá by včas zareagovala na zovretý prst. Práve toto tvrdenie sa stalo jadrom celého konania, ktoré trvalo niekoľko rokov.
BMW prehralo aj odvolanie
Automobilka pred súdom zdôrazňovala, že každý človek od detstva vie, že medzi dvere a rám sa nemá dávať prst ani iná časť tela. Tvrdila, že nešlo o chybnú konštrukciu a že vozidlo fungovalo tak, ako malo. Podľa právnikov značky tak nesie hlavnú zodpovednosť vodič, ktorý si ruku nechal v nebezpečnom priestore, hoci systém tlmeného zatvárania začal dvere priťahovať.
Porota však zobrala za rozhodujúce to, že výrobca údajne nedostatočne informoval o špecifickom riziku mechanického dovretia pri tejto funkcii. Odvolací súd následne potvrdil, že ide o porušenie § 349 všeobecného obchodného zákona štátu New York, teda o klamlivé opomenutie dôležitej informácie. Hoci sa na samotnom vozidle nenašla žiadna technická porucha, právny problém vznikol pri komunikácii bezpečnostných rizík zákazníkovi.
Výsledná suma 1,9 milióna dolárov pozostáva z viacerých položiek, pričom značnú časť tvorí odškodné za minulé a budúce bolesti a utrpenie, zvyšok má kompenzovať ušlý zárobok. Žalobca pôvodne tvrdil, že kvôli zraneniu prišiel až o 3 milióny dolárov na príjmoch, porota mu však priznanú čiastku znížila. Napriek tomu ide o signál pre celý automobilový priemysel, že aj relatívne malý úraz môže mať obrovskú finančnú dohru.
Čo to znamená pre vodičov
Podobné spory sa podľa zahraničných médií netýkajú len BMW, ale aj ďalších výrobcov luxusných áut, ktorí používajú tlmené dovieranie dverí. Moderné vozidlá sú plné motorčekov, senzorov a asistenčných systémov, pričom práve tie majú vodičov odbremeniť. Zároveň však prinášajú nové scenáre úrazu, s ktorými legislatíva a aj samotní používatelia ešte len dobiehajú technologický vývoj.
Výrobcovia teraz môžu čakať tlak, aby pri podobných funkciách zvyšovali množstvo a zrozumiteľnosť varovaní a súčasne prehodnotili konštrukciu tak, aby systémy reagovali citlivejšie na prekážku. Otázkou zostáva, či sa automobilky rozhodnú pridávať ďalšie senzory, alebo skôr sadnú k právnikom a manuálom. Pre bežného vodiča je však jasné posolstvo, že aj v luxusnom aute sa oplatí dávať si pozor na zdanlivo jednoduché úkony, akým je zatváranie dverí.