Poľský úrad pre ochranu hospodárskej súťaže a spotrebiteľa UOKiK uložil majiteľovi obchodnej siete Biedronka, spoločnosti Jeronimo Martins Polska, pokutu vo výške 104 722 016 PLN, teda približne 24,83 milióna eur. Podľa úradu reťazec počas dvoch jednodňových kampaní na začiatku roka 2024 zavádzal zákazníkov sľubom stopercentných zliav na poukážkach. Rozhodnutie zatiaľ nie je právoplatné a firma sa môže obrátiť na súd.
Sľub stopercentnej poukážky
Portál Wiadomosci Handlowe uvádza, že Biedronka počas dvoch akcií lákala ľudí na nákup vybraných tovarov s tým, že zákazník dostane stopercentnú zľavu vo forme poukážky. Marketingová komunikácia v rádiu, mobilnej aplikácii, na Facebooku aj priamo v predajniach podľa UOKiK vytvárala dojem, že voucher sa dá použiť pri ďalšom nákupe na akýkoľvek tovar v obchode. V praxi však platili oveľa prísnejšie obmedzenia.
Úrad konštatoval, že kľúčové podmienky neboli uvedené v momente rozhodovania zákazníka, či sa do akcie zapojí. Podrobnosti o obmedzeniach boli dostupné až na webovej stránke Biedronky, na samotnej tlačenej poukážke alebo na oznamovacích tabuliach, ktoré často viseli až za pokladničnou zónou. Podľa UOKiK tak spotrebitelia vstupovali do akcie s neúplnými informáciami o tom, ako môžu získanú zľavu skutočne využiť.

Nesúlad medzi nákupom a poukážkou
Kontrola úradu odhalila, že medzi produktom, ktorý zákazník musel kúpiť na získanie poukážky, a tovarom zvýhodneným pri jej použití často neexistovala priama väzba. Po zakúpení hot-dogu mohol zákazník použiť voucher na ovocie a zeleninu, po kúpe čokolády sa zľava vzťahovala na kozmetiku a pri nákupe mäsa išlo napríklad o nápoje alebo sladkosti. Spotrebitelia tak podľa úradu očakávali širšie využitie poukážky, ako reálne mali.
Navyše, na uplatnenie vouchera bolo potrebné opätovne nakúpiť v presne stanovenej kategórii tovaru a zároveň dosiahnuť minimálnu hodnotu nákupu. Tá podľa zistení úradu niekedy presahovala samotnú sumu, ktorú poukážka predstavovala. UOKiK upozornil aj na obmedzenia typu iba jeden voucher na osobu či limity pri produktoch predávaných na váhu. Tieto informácie však marketing nezdôrazňoval.
Úrad hovorí o úmyselnom porušení
Prezident UOKiK Tomasz Chróstny označil prísľub „100-percentnej poukážky“ za jednoducho a atraktívne formulovaný, ktorý však viedol k nesprávnym očakávaniam. Reklamné posolstvo podľa neho zdôrazňovalo motív „zadarmo“, pričom podstatné obmedzenia zostali v úzadí. Spotrebitelia tak mohli nadobudnúť presvedčenie, že ušetria na tovaroch, ktoré si slobodne vyberú, čo sa neskôr ukázalo ako nesprávny predpoklad.
Na základe zozbieraných dôkazov dospel úrad k záveru, že Jeronimo Martins Polska úmyselne porušil kolektívne záujmy spotrebiteľov. UOKiK preto udelil pokutu vo výške 104 722 016 PLN. Sankcia sa týka celej siete Biedronka na poľskom trhu. Rozhodnutie ešte nie je právoplatné a spoločnosť má možnosť brániť sa na súde.
Prípad podľa úradu opätovne otvára diskusiu o tom, ako jasne a úplne maloobchodné reťazce komunikujú pravidlá svojich akcií. Inštitúcia zdôrazňuje, že podnikatelia musia poskytovať podstatné informácie včas, zrozumiteľne a jednoznačne. Zákazníci by nemali zložito dohľadávať detaily kampane až po zapojení sa do nej, ale rozhodovať sa na základe úplného obrazu o tom, čo im obchod skutočne ponúka.