Japonská automobilka Nissan intenzívne pracuje na batériách s pevným elektrolytom (solid-state batteries – SSB), ktoré majú potenciál výrazne posunúť hranice elektromobility. Batérie novej generácie by mali ponúknuť dlhší dojazd, výrazne zrýchliť nabíjanie a zároveň znížiť náklady na ich výrobu. Spoločnosť nedávno potvrdila, že zavedenie tejto technológie prebieha podľa plánu, no zároveň môže dôjsť k určitému oneskoreniu v porovnaní s niektorými konkurenčnými výrobcami.
Nissan urýchľuje technológiu, no ostáva opatrný
Nissan minulý rok otvoril pilotnú výrobnú linku na výrobu pokročilých SSB batérií v japonskom závode v Jokohame. Z pôvodného cieľa predstaviť elektromobil s pevnými batériami začiatkom roka 2029 spoločnosť jemne zrýchľuje plánovanie. Podľa aktuálneho vyjadrenia manažmentu je automobilka presvedčená, že bude mať technológiu pripravenú v roku 2028.
Vedenie Nissanu však zdôraznilo dôležitosť opatrného prístupu. Pri novej technológii je pre automobilku prioritou zaistiť spoľahlivosť produktov a splnenie vysokých očakávaní zákazníkov. Spoločnosť preto zdôrazňuje, že celý proces vývoja a príprav nechce urýchliť na úkor kvality.

Batérie novej generácie zvýšia výkon aj dojazd elektromobilov
Nissan očakáva od batérií s pevným elektrolytom zvýšenie hustoty energie približne o 30 % oproti klasickým lítium-iónovým typom. Tieto batérie by zároveň mali dramaticky urýchliť proces nabíjania a umožniť až o tretinu kratšie časy na nabíjacích staniciach.
Automobilka už naznačila možnosti využitia novej technológie v prémiových elektromobiloch ako prvých modeloch. Minulý rok Nissan predstavil elektrický koncept Hyper Force EV s ultra vysokým výkonom až 1 000 kW (viac než 1 300 koní), ktorý expertmi považujú za možnú elektrickú verziu ikonického športového modelu GT-R. Nissan však nevylučuje ani nasadenie batérií novej generácie v ďalších segmentoch trhu, vrátane plug-in hybridných vozidiel.
Automobilku sužovali finančné problémy, možné spojenie s Toyotou na obzore
Plány Nissanu na zavedenie pokročilej batériovej technológie prichádzajú v kritickom období. Spoločnosť v minulosti čelila vážnym ekonomickým problémom, ktoré spôsobili dramatický prepad hospodárenia. Výsledky ukázali obrovskú dlhovú zaťaženosť a výraznú stratu vo výške približne 680 miliárd jenov (asi 4,2 miliardy eur).
Tieto okolnosti prinútili automobilku prijať sériu tvrdých reštrukturalizačných opatrení. Nissan pristúpil k uzavretiu až siedmich tovární a uvoľniť musel približne 20 tisíc pracovníkov. Aj napriek týmto opatreniam manažment otvorene priznal, že je možné, že budú potrebné ďalšie úspory a zásahy do štruktúry spoločnosti.
Nissan zároveň intenzívne zvažoval možnosť partnerstva s inými významnými výrobcami, aby zabezpečil dlhodobú stabilitu spoločnosti. Hoci pôvodne rokovania prebiehali s Hondou, rozhovory napokon stroskotali kvôli podmienke Hondy prevziať úplnú kontrolu nad Nissanom.
V súčasnosti však spoločnosť rokuje s Toyotou o možnej hlbšej spolupráci. Predbežné rozhovory sú vraj v pokročilom štádiu a prebiehajú medzi vyššími manažérskymi tímami oboch japonských automobilových gigantov. Prípadné partnerstvo či spojenie týchto dôležitých hráčov na trhu by mohlo predstavovať zásadný bod obratu v histórii firmy Nissan.
V konkurencii pri uvádzaní solid-state batérií môžu ďalšie automobilové koncerny ako Toyota, Volkswagen, Stellantis či čínski lídri BYD a CATL predstaviť prvé elektromobily s touto technológiou zrejme už v priebehu roka 2027 – čo by znamenalo určité zaostávanie Nissanu pri štarte novej generácie batérií.