Zavedenie nových príplatkov za elektromobily vo Veľkej Británii výrazne spomalilo dopyt po elektrických vozidlách a ohrozuje plnenie stanovených energetických a klimatických cieľov krajiny. Zavedenie poplatku Expensive Car Supplement (ECS), ktorý zaťažuje autá s cenou nad 40-tisíc libier, spôsobilo náhly pokles v predajoch elektromobilov v Spojenom kráľovstve.
Zvyšovanie poplatkov negatívne zasahuje elektromobilový trh
Podľa novej schémy musia majitelia vozidiel v cenovej kategórii nad 40-tisíc libier každý rok odvádzať dodatočný poplatok ECS vo výške 425 libier. Tento poplatok sa hradí počas piatich po sebe nasledujúcich rokov, pričom vlastníci týchto vozidiel platia navyše aj štandardnú cestnú daň (VED) vo výške 195 libier ročne. Za šesťročné obdobie používania elektromobilu tak táto schéma predstavuje celkovú dodatočnú záťaž až 3 100 libier.
Dopad na trh sa dostavil takmer okamžite. Uverejnené aprílové údaje už vykazujú spomalenie predajov elektromobilov. V tomto mesiaci elektrické vozidlá dosiahli trhový podiel len 20,4 %, čo predstavuje výrazný pokles v porovnaní s marcovým rekordným podielom 25,3 %. Aprílové dáta sú zároveň zjavne vzdialené vládnym cieľom, ktoré stanovujú v rámci ZEV mandátu (Zero Emission Vehicle mandate) dosiahnuť v uvedenom období až 28-percentný trhový podiel bezemisných vozidiel.

Automobilky, ktoré sa rozhodli zmierniť následky ECS plošným znižovaním cien vozidiel na hranicu pod 40-tisíc libier, zatiaľ príliš neuspeli. Konkurencieschopnosť automobilov je navyše negatívne ovplyvnená aj bežnou cenovou hladinou elektrických vozidiel, ktorá je približne o 10-tisíc libier vyššia ako cena ekvivalentných automobilov so spaľovacím motorom. Aktuálne ceny elektromobilov priemerne siahajú až k približne 50-tisíc librám, čo ďalej komplikuje snahy bežných spotrebiteľov prejsť na elektrickú dopravu.
Ďalším faktorom, ktorý prispieva k súčasnej situácii, je samotná štruktúra britského automobilového trhu. Podiel súkromných záujemcov na celkových predajoch elektromobilov dosahuje len približne 10,7 percenta. Väčšina aktuálnych predajov elektrických áut v Spojenom kráľovstve pochádza od firemných zákazníkov, ktorí naďalej benefitujú z priaznivejších podmienok, napríklad prostredníctvom nižších sadzieb dane z nepeňažných benefitov (BIK).
Výrobcovia a vláda zvažujú úpravu daňových opatrení
Kritické hlasy zo strany automobilového priemyslu na vývoj opatrení sa stupňujú. Medzi významných kritikov sa zaradili aj známe automobilové spoločnosti Stellantis a Ford. Výrobcovia upozorňujú, že uvedenie ECS má za následok výrazné obmedzenie dopytu po elektrifikovaných vozidlách a spomalenie transformácie automobilového trhu. Ford dokonca označil súčasnú situáciu za neudržateľnú v dlhodobom horizonte a varoval pred negatívnym vplyvom novej daňovej politiky na ďalší rozvoj elektrifikácie dopravy vo Veľkej Británii.
Tieto obavy neostávajú bez reakcie zo strany vlády. Ministerka dopravy Lilian Greenwood medzičasom potvrdila, že vláda prehodnocuje súčasné nastavenia ECS, a že by v krátkej budúcnosti mohla upraviť cenovú hranicu pre drahšie elektromobily, ktoré sú predmetom ďalšieho zdanenia. Takéto rozhodnutie by mohlo výraznou mierou pomôcť zmierniť prepad predajov a umožniť rast počtu elektromobilov medzi individuálnymi zákazníkmi.
Lacnejšie elektromobily ako možný impulz pre trh
Určitú nádej na oživenie trhu predstavuje aktuálna snaha výrobcov uvádzať do ponuky lacnejšie elektrické modely. Automobilové spoločnosti ako Volkswagen, Renault a Stellantis plánujú v nadchádzajúcom období zaviesť na britský trh cenovo dostupnejšie elektromobily, čím by sa dopady ECS mohli čiastočne zmierniť. Cenovo priaznivejšia ponuka elektrických vozidiel by mohla osloviť širšie spektrum zákazníkov, ktorí doteraz od kúpy týchto automobilov upustili práve z ekonomických dôvodov.
Experti však varujú, že zavedenie lacnejších modelov samo o sebe nebude stačiť na okamžité obnovenie dynamického rastu elektromobility v krajine. Ak chce Veľká Británia úspešne splniť svoje klimatické a elektrifikačné záväzky – s cieľom dosiahnuť do roku 2030 až 80 % bezemisných nových vozidiel – vláda musí flexibilne reagovať a túto snahu podporiť efektívnymi legislatívnymi krokmi.
Vláda Spojeného kráľovstva dnes čelí strategickej dileme. Rýchle a rozhodné kroky na úpravu existujúceho daňového pravidla ECS a zavedenie jasne definovaných opatrení pre podporu trhu s elektromobilmi môžu zásadným spôsobom ovplyvniť úspešnú transformáciu krajiny smerom k čistej elektrifikovanej doprave. Naopak, pokračujúca nečinnosť alebo nekoordinovaný postup znamenajú nielen stagnáciu trhu s elektromobilmi, ale potenciálne aj neúspech pri plnení klimatických cieľov, ku ktorým sa Spojené kráľovstvo zaviazalo.