Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky predstavilo návrh novely zákona o cestnej premávke. Ak parlament novú legislatívu schváli, zmeny výrazne ovplyvnia nielen vodičov automobilov, ale aj chodcov a používateľov elektrických kolobežiek. Novela prináša viacero úprav, od preferencie chodcov cez prísnejšie pravidlá pre kolobežky až po nové spôsoby udeľovania pokút.
Zvýhodnenie chodcov na priechodoch
Dôležitou novinkou v pripravovanej zmene je výraznejšie zvýhodnenie chodcov na priechodoch. Po novom dostanú chodci prednosť nielen v momente, keď už na priechode pre chodcov stoja, ale aj v situácii, kedy je jednoznačne zrejmé, že chcú na priechod vstúpiť. Cieľom tejto úpravy je zvýšiť bezpečnosť slabších účastníkov cestnej premávky a obmedziť možné kolízne situácie priamo na priechodoch.
Obmedzenia pre výkonné elektrické kolobežky
Zásadným bodom pripravovanej novely je sprísnenie pravidiel pre elektrické kolobežky. Ministerstvo plánuje úplne zakázať jazdu na modeloch, ktoré technicky umožňujú dosiahnuť rýchlosť vyššiu než 25 kilometrov za hodinu. Dôvodom je vysoké riziko vážnych následkov, ktoré takéto vozidlá prinášajú pre vodičov aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky v prípade nehody.
V praxi to znamená, že používatelia rýchlych kolobežiek a samovyvažovacích vozidiel, ktoré dokážu prekročiť uvedený limit, budú musieť svoje zariadenia nahradiť pomalšími alternatívami, pokiaľ ich chcú používať v premávke. Týmto opatrením si ministerstvo sľubuje nižší počet závažných nehôd aj zlepšenie bezpečnosti chodcov a cyklistov.
Prísnejšie tresty a nové možnosti kontroly
Novela obsahuje viacero ďalších reštrikcií, medzi nimi prísnejšie postihy pre takzvaných recidivistov – osoby, ktoré opakovane porušujú dopravné predpisy. Posudzovanie pravidelne sa opakujúcich priestupkov sa sprísni, pričom niektoré prekročenia maximálne povolenej rýchlosti môžu byť automaticky klasifikované ako závažné priestupky. Nové pravidlá budú mať aj žiadatelia o vodičské oprávnenie. Inštruktážne jazdy v autoškole budú sprístupnené len tým uchádzačom, ktorí najprv úspešne zvládnu písomný test z teoretickej časti. Táto úprava má zabezpečiť vyššiu pripravenosť vodičov vstupujúcich na cesty.
Medzi ďalšie navrhované opatrenia patrí rozšírenie priestupkov riešených cez objektívnu zodpovednosť. V praxi to znamená, že vodiči by mohli dostať pokutu poštou aj za nebezpečné priestupky, ako sú použitie mobilného telefónu počas jazdy, prejazd na červenú cez uzatvorenú križovatku či jazdu v protismere. Rovnako bude možné zaslať pokutu aj za jazdu bez bezpečnostného pásu.
Zmenu čakajú aj pravidlá o otáčaní sa na svetelných križovatkách. Kým v súčasnosti je tento manéver možný len v prípade explicitného povolenia dopravnou značkou, novela ho automaticky umožní všade tam, kde nebude výslovne zakázaný.
Polícia zároveň získa novú právomoc, ktorá jej umožní na mieste zadržať evidenčné tabuľky vozidla za vybrané priestupky. Toto opatrenie má byť účinným nástrojom v boji proti zahraničným prevádzkovateľom vozidiel, ktorí sa doteraz často vyhýbali plateniu udelených pokút, predovšetkým pri porušovaní predpisov vodičmi nákladných vozidiel.