Od januára 2025 sa na Slovensku plošne sprísnili pravidlá parkovania vozidiel na chodníkoch. Nová novela zákona o cestnej premávke zaviedla úplný zákaz státia motorových vozidiel na chodníkoch, vrátane miest pred vlastnými nehnuteľnosťami. Za nedodržanie nového pravidla hrozia vodičom vysoké pokuty i technické sankcie, čo medzi obyvateľmi podnietilo niekoľko diskusií, najmä s ohľadom na nedostatočnú prípravu miest a obcí na túto legislatívu.
Vysoké pokuty a rýchle zákroky polície
Od začiatku roka platí, že zastavenie automobilu na chodníku sa trestá pokutou priamo na mieste vo výške až 50 eur. Pokuta udelená v správnom konaní však môže byť až dvojnásobná, teda do výšky 100 eur. Polícia má pritom zákonnú možnosť pristúpiť aj k technickým opatreniam, ako napríklad k okamžitému nasadeniu blokovacieho zariadenia alebo k odtiahnutiu vozidla na náklady majiteľa, čo pre neho znamená ďalšie komplikácie a výdavky.
Obyvatelia menších miest a dedín sa k tejto úprave stavajú prevažne kriticky. Problémom je najmä dlhodobo zanedbaná infraštruktúra, keďže mnohé obce aktuálne nemajú dostatok parkovacích kapacít, ktoré by vozidlá presunuli mimo chodníkov. Viaceré samosprávy už teraz čelia veľkej výzve, ako účinne zabezpečiť dostatok miest na legálne parkovanie, a to najmä s prihliadnutím na obmedzené finančné zdroje v miestnych rozpočtoch.

Výnimky a presun zodpovednosti na obce
Nová legislatíva síce stanovuje určitú úľavu vo forme výnimiek, tie sú však prísne regulované. Parkovanie na chodníkoch zostáva na Slovensku možné iba na presne označených miestach, pričom musí byť za každých okolností zachovaný voľný priestor minimálne 1,5 metra určený pre chodcov. Táto podmienka presúva zodpovednosť za riešenie parkovacích kapacít jednoznačne na jednotlivé mestá a obce, ktoré musia zabezpečiť striktne označené parkovacie plochy.
Podľa prvých dostupných prieskumov však obce na túto zmenu právneho rámca ešte nie sú dostatočne pripravené. Potrebné urbanistické úpravy sú totiž nákladné, komplikované a časovo náročné. Odborníci predpokladajú, že úplná adaptácia väčšiny slovenských miest na nové pravidlá potrvá dlho a získa významné množstvo dodatočných finančných prostriedkov zo samosprávnych rozpočtov. Samosprávy sú preto vystavené finančnému riziku a administratívnym výzvam, ktoré ich pravdepodobne budú sprevádzať dlhé obdobie.
Viaceré možnosti, ako sa pokute vyhnúť
Vodiči sa snažia legislatívnym zmenám prispôsobiť rôznymi spôsobmi. Pre obyvateľov vlastníkov nehnuteľností s dostatočným priestorom pred domom je najjednoduchším riešením vytvoriť si vlastné parkovacie miesto na vlastnom pozemku. Tento trend sa už prejavuje nárastom žiadostí o povolenia na stavebných úradoch v súvislosti s prestavbou predzáhradiek alebo stavebnou úpravou doteraz nevyužitých plôch na parkovacie miesta.
Pre tých, ktorí pozemok nemajú, alternatívna cesta spočíva v prenájme parkovacieho státia na súkromných plochách alebo v prenájme garáže v blízkosti bydliska. Okrem toho môžu využívať miestne rezidenčné parkovacie systémy, prípadne oficiálne požiadať mestá či obce o vybudovanie nových verejných parkovacích miest. Takéto alternatívne riešenia predstavujú legálnu ochranu pred sankciami a môžu uľahčiť adaptáciu jednotlivých motoristov na súčasnú legislatívnu situáciu.
Nové pravidlá parkovania znamenajú zásadné systémové zmeny, na ktoré si však budú motoristi i samotné obce musieť rýchlo zvykať. Pri aktuálnych sankciách, ktoré nepoznajú kompromisy ani výnimky, je dostatočná príprava jedinou cestou, ako sa efektívne vyhnúť neplánovaným finančným výdavkom či administratívnym komplikáciám.