Francúzska automobilka Renault aktuálne zvažuje zásadné kroky smerujúce k optimalizácii svojich nákladov. Podľa zdrojov oboznámených so situáciou by výsledkom týchto zmien mohlo byť prepúšťanie až 3-tisíc zamestnancov. Očakávané kroky by sa dotkli najmä podporných oddelení ako ľudské zdroje, účtovníctvo, financie či marketing. Dopady týchto opatrení by mohli zasiahnuť nielen centrálu v Paríži, ale aj ďalšie pobočky Renaultu v zahraničí.
Úsporný program a hrozba straty zamestnania
Plán redukcie pracovných miest súvisí s úsporným programom, ktorým chce Renault zvýšiť finančnú efektivitu. Očakáva sa, že automobilka zredukuje počet zamestnancov o 15 percent, pričom firma preferuje, aby išlo o dobrovoľné odchody. Cieľom tejto stratégie je zjednodušiť operácie, zrýchliť rozhodovacie procesy a znížiť fixné náklady. Zdroje naznačujú, že konečné rozhodnutie o redukcii pracovných miest má byť známe do konca tohto roka.
Neistota pretrváva najmä na trhu s automobilmi, ktorý čelí čoraz väčšiemu konkurenčnému tlaku. Renault podľa svojho vyjadrenia reaguje na výzvy tým, že skúma možnosti na optimalizáciu prevádzky a zníženie nákladov. Hovorca firmy upozornil, že aktuálna situácia ich núti hľadať riešenia na prispôsobenie sa trhu, ktorý sa z pohľadu dopytu a technológii stále mení.

Finančné výzvy a náklady s elektromobilitou
Spoločnosť Renault na konci minulého roka zamestnávala takmer 100-tisíc ľudí po celom svete. Aj napriek rozsiahlej pracovnej sile hlásila automobilka za prvý polrok 2025 výrazné hospodárske problémy. V tomto období vykázala stratu vo výške 11,2 miliardy eur, pričom táto suma zahŕňala aj jednorazový odpis vo výške 9,3 miliardy eur spojený s podielom v Nissane. Bez zarátania jednorazového odpisu sa však zisk Renaultu v porovnaní s predchádzajúcim rokom aj tak výrazne znížil.
Napriek tomu, že spoločnosť síce zostala zisková, jej príjmy predstavovali menej ako tretinu výsledku z rovnakého obdobia v roku 2024. Viaceré faktory prispeli k oslabeniu ekonomickej výkonnosti firmy, vrátane vyšších nákladov spojených s prechodom na výrobu elektromobilov. Elektrické vozidlá však zatiaľ nedosahujú očakávaný predaj, čo len zvyšuje tlak na firmu v extrémne konkurenčnom prostredí.
Budúcnosť je neistá
Automobilový gigant čelí výzvam, ktoré ovplyvňujú celý európsky sektor výroby vozidiel. Neistota na trhu v kombinácii s technologickými zmenami núti firmy hľadať nové prístupy na optimalizáciu a modernizáciu produkcie. Renault zatiaľ konečné rozhodnutie o zmenách neoznámil, no oznámenia sa očakávajú do konca roka. Pokiaľ sa však plány na redukciu pracovných miest naplnia, dôsledky pocítia zamestnanci nielen vo Francúzsku, ale aj v iných krajinách, kde má automobilka svoje prevádzky.