České samosprávy zaviedli v lete revolučné dopravné značenie, ktoré má zmierniť preťaženie vo frekventovaných obytných zónach. Experiment začala Praha 6 na ulici Pod Novým lesem, kde nové opatrenia testujú na historickej cyklotrase č. 201. Opatrenie prichádza v reakcii na množiace sa sťažnosti obyvateľov, ktorí upozorňovali na neúnosnú dopravnú premávku spôsobenú vodičmi skracujúcimi si trasu.
Nové dopravné značky a ich funkcia
Priamo v lokalite boli zavedené upravené značky IP10a, ktoré okrem označenia slepej ulice obsahujú symbol pokračujúcej cesty výhradne pre cyklistov. Platnosť tejto úpravy je obmedzená na pracovné dni od 14:00 do 18:00, teda počas dopravnej špičky. Spolu s týmto označením bola na viacerých miestach nainštalovaná značka B 11, zakazujúca vjazd všetkých motorových vozidiel. Cyklisti môžu rozšírené zákazy obchádzať, čím získavajú preferenciu na lokálnych trasách. Porušenie pravidiel sa trestá pokutou až do výšky 2 000 českých korún na mieste alebo 2 500 korún v správnom konaní, pričom sa vodičom vyhýbajú trestné body.
Príslušníci miestnej samosprávy si od tejto zmeny sľubujú zlepšenie života obyvateľov v oblasti Pod Novým lesem, ktorú vodiči donedávna využívali ako tranzitnú spojnicu medzi Střešovickou a Európskou ulicou. V čase najväčšej hustoty premávky zažívali obytné štvrte rekordný nárast áut, čím dochádzalo k narušeniu bezpečnosti a znižovaniu kvality vzduchu.

Rozšírenie opatrení a budúci plán
Okrem zavedenia nových značiek plánuje Praha 6 ďalšie nástroje na obmedzenie tranzitnej dopravy v obytnej zóne. Na ulici Pod Novým lesem zavedú úsekové meranie rýchlosti s povoleným maximom 30 km/h. Kombinácia týchto opatrení má zamedziť obchádzaniu kolón a zároveň odradiť vodičov od narúšania kľudu tejto lokality.
Podľa miestnych úradov sa konkrétne výsledky tejto iniciatívy očakávajú po roku fungovania. Prvé údaje však už naznačujú pozitívny vplyv na zníženie tranzitnej dopravy a preferovanie ekologických spôsobov prepravy. Pilotný projekt by mohli postupne prevziať aj iné české mestá a prípadne sa inšpirovať ďalšie európske metropoly vrátane Slovenska. Tým by vznikol nový model regulácie dopravy, ktorý preferuje nemotorové spôsoby dopravy a podporuje udržateľný rozvoj.