Slováci si od budúceho roka vybavia veľkú časť potvrdení od lekára bez osobnej návštevy ambulancie. Administratíva, pre ktorú sa dnes často čaká v čakárňach, sa presunie do elektronického prostredia a pacienti ju zvládnu na diaľku. Zmena sa dotkne dokumentov pre školy, zamestnávateľov aj úradov, pričom cieľom je ušetriť čas, znížiť záťaž ambulancií a zjednodušiť komunikáciu so zdravotníkmi.
Podľa informácií, ktoré zverejnil spravodajský portál tvnoviny.sk, získajú pacienti možnosť podať žiadosť o vybrané potvrdenia cez internet. Lekár ich následne spracuje v elektronickej forme bez potreby osobného kontaktu. Očakáva sa, že to obmedzí zbytočné návštevy ambulancií, skracovanie čakania a zároveň zefektívni prácu zdravotníckeho personálu. Nie všetky úkony však bude možné vybaviť digitálne.
Ako bude systém fungovať
Zmyslom novinky je odbremeniť lekárov od papierovania a pacientom ponúknuť pohodlnejší spôsob vybavenia bežných náležitostí. Po odoslaní žiadosti online sa objaví požiadavka priamo v ambulantnom systéme. „Požiadavka príde k nám, lekárom, a my elektronicky odklikneme, že súhlasíme alebo nesúhlasíme a dáme tam digitálnu pečiatku,“ vysvetlila všeobecná lekárka pre deti a dorast Elena Prokopová. Celý proces má byť otázkou krátkeho času.

Elektronická forma sa bude týkať najčastejšie vyžadovaných dokumentov. Pôjde najmä o potvrdenia pre zamestnávateľov, brigády či nástup do školy. Rovnako bude možné požiadať o podklady potrebné pri vybavovaní vodičského alebo zbrojného preukazu. Lekár vystaví dokument v systéme a pacient ho nebude musieť preberať osobne. Úrady a inštitúcie si údaje prevezmú priamo z elektronického prostredia.
Ospravedlnenky bez papierov
Súčasťou zmien budú aj elektronické ospravedlnenky. Všeobecná lekárka a členka výboru Slovenskej spoločnosti všeobecného praktického lekárstva Ľudmila Resutíková uviedla, že oprávnený zdravotnícky pracovník ich vyplní v ambulantnom systéme a uloží do eZdravia. Následne k nim budú mať prístup školy či zamestnávatelia. Pacienti tak nebudú musieť nosiť potvrdenia v papierovej podobe ani ich osobne doručovať.
Kde digitalizácia končí
Nie každý typ potvrdenia sa však zaobíde bez vyšetrenia. Dokumenty, ktoré podmieňuje aktuálny zdravotný stav pacienta, si naďalej vyžiadajú osobnú návštevu ordinácie. „Prehliadka pacienta pred danými potvrdeniami je naďalej nutná,“ potvrdila Resutíková pre televíziu Markíza. Výhodou nového systému bude aspoň to, že lekár vidí žiadosť okamžite a môže pacientovi priamo navrhnúť termín vyšetrenia.
Spustenie elektronických potvrdení sa plánuje od apríla budúceho roka. Lekári zároveň upozorňujú na riziká spojené s nábehom systému a jeho technickú pripravenosť. Národné centrum zdravotníckych informácií avizuje spoluprácu s praxou. „Budeme viesť intenzívny dialóg s lekármi, aby táto nová služba pre nich nepredstavovala záťaž, ale prínos,“ uviedla jeho hovorkyňa Alena Krčová. Cieľom je, aby digitalizácia fungovala plynulo.
Poplatky, ktoré si ambulancie za vybrané potvrdenia účtujú už dnes, sa zrušením papierov nemenia. Zmena sa týka najmä formy vybavenia, nie ceny. Očakáva sa však, že súčasťou elektronických služieb bude aj možnosť uhradiť poplatok online. Digitalizácia zdravotníctva tak pokračuje smerom k rýchlejšiemu a pohodlnejšiemu vybavovaniu každodenných administratívnych povinností pacientov.