Ministerstvo financií už finalizuje štátny porovnávač cien potravín, ktorý by podľa dostupných informácií mal byť verejne prístupný začiatkom júla. Ešte predtým však štátu ukázal cestu súkromný projekt mladého podnikateľa Adama Rastislava Petroviča, ktorý na jeseň minulého roku spustil vlastnú platformu nazvanú priceo.sk. Tá momentálne umožňuje spotrebiteľom porovnať ceny základných potravín v troch veľkých obchodných reťazcoch.
Ceny zbiera sám, štátny projekt chce ísť oveľa ďalej
Petrovič stojí za projektom prakticky sám a ceny potravín v jednotlivých obchodoch zbiera manuálne, osobnou návštevou predajní aspoň raz týždenne. Táto metóda síce vyžaduje značnú časovú investíciu, no podľa zakladateľa projektu je garanciou presnosti ponúkaných údajov. Petrovič zároveň nevylučuje rozšírenie databázy o ďalšie obchodné reťazce, no podmienkou je rozšírenie tímu, ktorý by pripravil pôdu pre pokročilejší zber údajov.
Ministerstvo financií jeho snaženie pozorne sleduje, no tvrdí, že pripravovaný štátny informačný portál s nimi nie je možné porovnať. Štátny systém cenového porovnania bude podľa ministerstva výrazne komplexnejší a detailnejší. Od polovice júna ho majú začať testovať v neverejnom režime, pričom jeho ostrá prevádzka by mala byť spustená začiatkom júla. Povinnosť pravidelne zverejňovať ceny vybraných základných potravín sa dotkne všetkých veľkých maloobchodných reťazcov, ktorých ročný výnos presahuje 200 miliónov eur – konkrétne sa spomínajú siete ako Billa, Lidl, Kaufland, Tesco či Terno.

Zoznam potravín v štátnom porovnávači bude jednoznačne definovaný. Bude zahŕňať chlieb, rožky, múku, maslo, mlieko, rôzne druhy mäsa, vajcia, jablká, zemiaky, cukor a syr eidam. Štátny portál navyše umožní archivovanie cien, čo spotrebiteľom dá možnosť dlhodobo sledovať a analyzovať vývoj cien vybraných produktov.
Obchodníci zostávajú skeptickí, veria vlastným akciovým letákom
Napriek pokročilému úsiliu štátu a iniciatívnym pokusom zo súkromného sektora sa významný vplyv cenových porovnávačov na rozhodovanie zákazníkov zatiaľ očakáva len ako doplnkový prvok. Podobné snahy už v minulosti existovali, no nedokázali zásadne preformátovať nákupné správanie slovenských spotrebiteľov. Predstavitelia Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) predpokladajú, že aj naďalej budú spotrebitelia výrazne preferovať priamu komunikáciu obchodníkov, predovšetkým tradičné akciové letáky a iné formy reklám.
Napriek takémuto skeptickému stanovisku však obchodné reťazce môžu ťažiť z určitého pozitívneho efektu týchto nástrojov – jasna a transparentná prezentácia cien môže na predajcov vyvinúť prirodzený tlak, aby ceny základných produktov udržali konkurencieschopné a zabránili tak neodôvodnenému zdražovaniu.
Spotrebitelia dostanú účinný nástroj v čase rastúcej inflácie
Z pohľadu spotrebiteľa sa nový štátny porovnávač javí ako praktický pomocník v období vysokej inflácie a výrazne narastajúcich cien potravín. Slovensko totiž v posledných mesiacoch čelí značnému rastu spotrebiteľských cien. V máji tohto roka napríklad stúpla inflácia na úroveň 4,1 percenta, najvyššiu hodnotu od decembra 2023.
Zdražovali prakticky všetky sledované kategórie a potraviny neboli výnimkou. Ich ceny medziročne vzrástli o 3,9 percenta. Zvlášť dramaticky v máji zdraželi oleje a tuky, ktoré medziročne stúpli až o 21,7 percenta. Významný rast evidovalo aj ovocie, ktorého cena vzrástla medziročne o 11 percent. Slovenský spotrebiteľ preto správne načasovaný štátny nástroj ocení – umožní mu efektívnejšie plánovať svoje nákupy a dosahovať pri nich viditeľne vyššie úspory.
Zverejňovanie historických zmien cien na štátnom cenovom portáli navyše vytvorí verejnosti priestor pre detailnejšie chápanie trhového vývoja cien, čo môže v budúcnosti viesť kedukovanejším nákupným rozhodnutiam. Štátny porovnávač cien by tak mohol byť prínosom nielen ako okamžitá pomoc pri nakupovaní, ale aj ako dlhodobý nástroj na tvorbu spotrebiteľskej gramotnosti verejnosti.