Slovensko sa pripravuje na zásadné zmeny v železničnej doprave. Ministerstvo dopravy plánuje zvýšiť bezpečnosť na tratiach zavedením kamier priamo do kabín rušňovodičov a modernizáciou technologických procesov, ktoré prispôsobia systém európskym štandardom. Opatrenia majú predísť nepozornosti pri riadení a znížiť riziko nehôd.
Nové pravidlá pre rušňovodičov
Kamery namierené do pracovného priestoru rušňovodičov majú prispieť k vyššiemu stupňu kontroly nad ich činnosťou. Zariadenia budú monitorovať, či rušňovodiči dodržiavajú pravidlá a nevykonávajú činnosti, ktoré by mohli ohroziť bezpečnosť, napríklad používanie mobilného telefónu počas jazdy. Tento systém doplní už existujúce kamery, ktoré sú aktuálne zamerané len na koľajnice.
Súčasne sa zavádza elektronická karta rušňovodiča, ktorá bude evidovať časy povinných prestávok medzi jednotlivými smenami. Cieľom je zabrániť praxi, kedy zamestnanci po skončení služby u jedného zamestnávateľa prechádzajú do služieb iných dopravcov. Systém bude fungovať podobne ako tachografy využívané v cestnej doprave nákladnými vozidlami.

ETCS a modernizácia sietí
Okrem zlepšenia kontroly nad činnosťou rušňovodičov rezort dopravy zintenzívňuje práce na inštalácii európskeho vlakového kontrolného systému ETCS. Tento systém dokáže automaticky brzdiť vlaky alebo predchádzať kolíziám. V súčasnosti pokrýva približne 200 kilometrov železničnej siete. Podľa harmonogramu by mala byť hlavná sieť s dĺžkou 770 kilometrov vybavená technológiou do roku 2030, pričom cieľom je dosiahnuť kompletné pokrytie krajiny do roku 2050.
Na samotnú implementáciu technológie v jednotlivých súpravách už prebieha montáž potrebného vybavenia v celkovo 55 vlakoch, pričom ďalších 34 vlakov má potrebné zariadenia objednané. Modernizácia sa týka až 178 súprav. Náklady na tieto úpravy znášajú dopravcovia, kým štát plánuje financovať zvyšok infraštruktúrnych projektov prostredníctvom európskeho plánu obnovy.
Zodpovednosť a požiadavky na kvalitu
Rezort dopravy upozorňuje, že úspešná realizácia modernizácie bude vyžadovať značnú mieru spolupráce medzi štátom, dopravcami a európskymi orgánmi. Zavádzanie ETCS zahŕňa nielen technologické inovácie, ale aj školenia a adaptáciu personálu na nové pracovné procesy. Odborníci varujú, že ak má Slovensko dosiahnuť stanovené termíny, celý proces modernizácie sa musí výrazne zrýchliť.
V najbližších týždňoch by mali byť plány ministerstva konkretizované v podobe legislatívnych uznesení. Očakáva sa, že tieto opatrenia prinesú podobnú úroveň bezpečnosti na železniciach, akú zaviedli inteligentné tachografy v cestnej doprave. Slovensko chce aj naďalej zintenzívniť svoje snahy o dosiahnutie európskych štandardov a zvýšiť konkurencieschopnosť vo verejnej doprave.