Slovenská pošta oznámila významné zmeny vo svojej pôsobnosti. V rámci plánovanej transformácie siete sa pripravuje na zatvorenie 29 pobočiek v okresných mestách. Tento krok má podľa spoločnosti zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť jej prevádzky. Prvé zatvorenia sú naplánované už na 1. októbra.
Zatváranie poštových pobočiek začína
V prvej vlne, ktorá začne už 1. októbra, ukončí svoju činnosť 14 pobočiek vrátane prevádzok v Bardejovských Kúpeľoch, Detve, Kysuckom Novom Meste, Martine (Záturčie), Myjave, Nových Zámkoch, Poprade, Senici, Skalici, Spišskej Novej Vsi, Vranove nad Topľou, Zvolene a Žiari nad Hronom. Poštové služby budú distribuované na najbližšie náhradné pobočky.
Ďalšie štyri prevádzky – v Bardejove, Hlohovci, Kežmarku a Rožňave – ukončia svoju činnosť už 1. novembra. Na zozname zatvárania sú aj pobočky v Lučenci, Martine a Zlatých Moravciach, hoci presný dátum ich zatvorenia zatiaľ oznámený nebol.

Čo zmeny znamenajú pre zákazníkov
Pre obyvateľov dotknutých lokalít sa zavádzajú zmeny v spôsobe poskytovania služieb. Zákazníci budú musieť využívať takzvané nástupnícke pobočky, kam sa presmerujú všetky nevybavené zásielky. Slovenská pošta však zdôraznila, že doručovacie služby zostávajú bezo zmien. Doručovatelia naďalej zabezpečia až 90 % úloh priamo u zákazníkov doma. Ide o doručovanie listových a balíkových zásielok, dôchodkov, platby poštových poukazov, ale aj podávanie zásielok. Vďaka moderným mobilným zariadeniam sú platby na dobierku možné aj kartou.
Napriek snahe minimalizovať negatívny dopad opatrení môže byť táto zmena náročná najmä pre seniorov či osoby s obmedzenou mobilitou. Pre nich je návšteva lokálne dostupnej pobočky často kľúčom nielen k vybavovaniu služieb, ale aj k sociálnemu kontaktu. Prechod na vzdialenejšiu pobočku alebo alternatívne riešenia môžu pre mnohých znamenať zvýšené časové aj fyzické náklady.
Väčšie pobočky s modernejšími službami
Slovenská pošta vo svojom vyhlásení avizovala, že transformácia siete by mala priniesť pozitíva v podobe modernizácie tých prevádzok, ktoré zostanú otvorené. Tieto pobočky by mali poskytovať širšie spektrum služieb, zjednotené otváracie hodiny a vyššiu efektivitu. Cieľom je efektívnejšie napĺňať potreby zákazníkov a zvyšovať kvalitu poskytovaných služieb.
V praxi sa však pre zákazníkov zatvorených pobočiek očakávajú určité komplikácie. Presunutie služieb na nástupnícke pošty znamená vyšší nápor na zostávajúce prevádzky, čo môže viesť k dlhším radom a nárastu čakacej doby. Okrem toho bude potrebné počítať s väčším rizikom preťaženia niektorých kľúčových pobočiek.
Hoci Slovenská pošta deklaruje pripravenosť na tieto zmeny, otázkou zostáva, ako sa dotknú bežného života zákazníkov, najmä tých z najzraniteľnejších skupín. Zatváranie pobočiek môže byť pre niektorých komplikáciou, pre iných však zásadným obmedzením dostupnosti kľúčových služieb, na ktoré sa doteraz spoliehali. Spoločnosti teraz zostáva úloha čo najviac zmierniť dôsledky tejto transformácie a efektívne reagovať na potreby klientov.