Od januára 2025 sa na Slovensku sociálnym podnikom poskytla výrazná daňová úľava vo forme zníženej sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH). Tieto podniky môžu pri predaji tovarov a služieb uplatňovať len 5-percentnú sadzbu namiesto štandardnej 23-percentnej. Cieľom štátu bolo podporiť zamestnávanie osôb so zdravotným postihnutím alebo inak znevýhodnených ľudí. Po krátkom období platnosti tohto opatrenia sa však objavujú vážne pochybnosti o tom, či všetky podniky používajú svoje výhody naozaj v súlade so sociálnymi cieľmi.
Fiktívna sociálna činnosť znepokojila kontrolórov
Finančná správa Slovenskej republiky v súčasnosti uskutočňuje rozsiahle kontroly zamerané na správnosť uplatňovania zvýhodnenej sadzby DPH v oblasti sociálneho podnikania. Tieto overenia nadväzujú na medializáciu, ktorá poukázala na viaceré pochybné prípady. Pri kontrole sa predovšetkým skúma, či podniky skutočne napĺňajú svoj deklarovaný účel, teda príspevok k sociálnej ekonomike, alebo ide len o účelové zníženie daňového zaťaženia.
Sociálne podniky, ktoré spĺňajú podmienky, by podľa zákona mali reinvestovať celý dosiahnutý zisk späť do sociálne prospešných aktivít, napríklad zamestnávania znevýhodnených pracovníkov. Jedným zo vzorových príkladov správneho využívania tejto výhody je terapeutická lekáreň Lepší príbeh, ktorá zamestnáva 11 zdravotne postihnutých pracovníkov z celkového počtu 19 zamestnancov.
Problematická je však prax niektorých obchodníkov, ktorí využívajú zvláštny štatút sociálneho podniku iba na refakturáciu produktov bez reálnej pridanej hodnoty. Typickým príkladom je internetový obchod ispot.sk, špecializovaný na produkty značky Apple. Obchodné aktivity v takýchto prípadoch nespĺňajú kritériá sociálnej ekonomiky, pričom ich činnosť sa obmedzuje len na lacnejšie poskytovanie klasického spotrebného tovaru. Takáto prax sa považuje za nekalú a môže zásadne narušiť trhovú súťaž, čo už znepokojuje nielen regulátorov, ale aj konkurenciu.
Zneužívanie združení pri verejných obstarávaniach
Podobné problémy sa objavili aj v oblasti verejných zákaziek, najmä v sektore stavebných a rekonštrukčných prác. Niektoré tradičné stavebné spoločnosti podľa zistení finančnej správy vytvárajú účelové partnerstvá so sociálnymi podnikmi, ktoré však v skutočnosti neparticipujú na realizácii zákaziek. Úloha sociálneho podniku sa obmedzuje iba na fakturovanie služieb so zníženou, 5-percentnou DPH, napriek tomu, že dané práce vykonávajú partnerské spoločnosti bez zamerania na sociálne ciele.
Týmto spôsobom vzniká veľká konkurenčná výhoda, keďže štandardne by sa na tieto práce uplatnila oveľa vyššia 23-percentná sadzba dane. Táto prax podľa stanoviska finančnej správy porušuje základnú podmienku, podľa ktorej musí byť činnosť sociálneho podniku jednoznačne a výlučne zameraná na sociálne prospešné ciele. Niektoré subjekty však využívajú nepresnosti a nejasnosti v legislatíve, ktorá umožňuje rôznu interpretáciu sociálneho podnikania a vytvára medzery pre zneužitie nastaveného režimu.
Budúcnosť sadzby DPH závislá od výsledkov kontrol
Z výsledkov prebiehajúcich kontrol finančnej správy vyplynie, či súčasný systém zvýhodnenej sadzby DPH zostane v pôvodnej podobe, alebo bude potrebné zaviesť legislatívne úpravy a sprísniť pravidlá. Kontrolóri aktuálne preverujú jednotlivé prípady s cieľom overiť, či subjekty naozaj vykonávajú podporné sociálne činnosti, alebo len účelovo využívajú daňové zvýhodnenie za účelom zvýšenia vlastného zisku.
Ak sa potvrdí systematické zneužívanie nastavených pravidiel, pravdepodobné je zavedenie opatrení na redukciu a jasné stanovenie oblastí, v ktorých bude možné aplikovať zvýhodnenú sadzbu dane. V ohrození môžu byť hlavne praktiky refakturácie bežného predaja produktov online či účelové združenia v pracovných realizáciách. Naopak subjekty, ktoré vykonávajú jasne definované a preukázateľné sociálne aktivity, by si svoju výhodu mohli ponechať aj naďalej. Všetko však bude závisieť od výsledkov v súčasnosti realizovaných kontrol.