Viditeľné policajné autá na diaľnici často stačia na to, aby vodiči reflexívne spomalili, hoci v mnohých prípadoch im žiadna pokuta nehrozí. Podľa zistení českého servera Autosalon TV väčšina označených služobných vozidiel počas jazdy rýchlosť merať nesmie. Výnimku tvoria len najnovšie modely BMW 5 Touring, ktoré používajú české hliadky. Reálne riziko preto predstavujú skôr neoznačené vozidlá so špičkovou technikou, pričom časť pravidiel a postupov platí aj na Slovensku.
Ako sa meria rýchlosť na diaľnici
Pri meraní rýchlosti na diaľniciach platí jedna kľúčová podmienka, o ktorej mnoho motoristov netuší. Policajné auto musí ísť istý čas za meraným vozidlom a udržiavať s ním rovnakú rýchlosť. Hliadka sa tak obrazne povedané musí za auto „zavesiť“. Ak rovnakú rýchlosť neudrží dostatočne dlho alebo sa jej nepodarí držať odstup, ktorý technika vyžaduje, meranie sa považuje za neplatné a výsledok by nemal obstáť ako dôkaz.
Práve tento postup dáva priestor pozornejším vodičom. Ak si v spätnom zrkadle včas všimnú nenápadné auto a tesne pred zmeraním rýchlosť znížia alebo zmenia jazdný pruh, môžu podľa policajta, ktorý pre Autosalon TV hovoril anonymne, pokojne celé meranie prekaziť. Rozhoduje sa však v priebehu niekoľkých sekúnd, takže mnohí rýchlo jazdiaci šoféri skrytú hliadku vôbec nezaregistrujú. Internet je dnes plný videí, ktoré podobné situácie zachytávajú.

Nenápadné hliadky a používaná technika
Na diaľniciach skryté hliadky väčšinou jazdia v modeloch Škoda Superb, pričom sa objavujú aj spomínané BMW 5 Touring. Práve tieto novšie autá dokážu zachytávať aj vozidlá, ktoré ich len predbiehajú a nejdú dlhšie za nimi. Na prvý pohľad pôsobia nenápadne, ale vodiči si ich môžu všimnúť podľa niekoľkých znakov. Často majú tmavú karosériu, výraznejšie antény, cez tónované sklá je možné pri dobrom uhle vidieť svetelnú techniku a za čelným sklom býva umiestnená kamera.
Polícia pri kontrole rýchlosti používa viacero typov zariadení. Okrem zhruba troch stoviek radarov Ramer majú hliadky aj systémy PolCam, Soitron a Gesig, ktoré sú prepojené s tachometrom služobného vozidla. Jednotlivé technológie sa líšia spôsobom výpočtu rýchlosti, pričom modernejšie zariadenia vedia merať aj na vzdialenosť približne jedného kilometra. Aj pri takto vyspelých systémoch však musia policajti dodržať presný postup, inak sa dá platnosť merania spochybniť.
Pre bežných šoférov z toho vyplýva, že pri každom označenom policajnom aute na diaľnici nemusia automaticky panikáriť. Väčšina z nich totiž počas jazdy rýchlosť merať nesmie. Oveľa väčšiu pozornosť by mali venovať neoznačeným a na prvý pohľad civilným vozidlám, ktoré vedia vďaka modernej elektronike a kamerám prekročenie rýchlosti jednoducho zaznamenať.
Mimo diaľnic majú hliadky voľnejšiu ruku
Na cestách mimo diaľnic sú možnosti polície výrazne širšie. Sama polícia na svojom webe uvádza, že používa zariadenia schopné merať rýchlosť počas jazdy, a to pri vozidlách, ktoré idú v rovnakom aj v opačnom smere. Radarové merače pracujú na princípe Dopplerovho javu, teda sledujú zmenu frekvencie odrazeného signálu. Pri meraní v protismere však nesmú byť jazdné pruhy oddelené stredovými zvodidlami, čo je dôvod, prečo sa takýto spôsob v praxi na diaľniciach nevyužíva.
Mimo diaľnic je aj skladba neoznačených áut výrazne pestrejšia. V niektorých regiónoch ešte donedávna fungovali ako skryté hliadky staršie Škody Octavia prvej generácie, inde sú v teréne novšie generácie Octavie či SUV modely Škoda Kodiaq. Pre vodičov je preto voľba služobného vozidla ťažšie predvídateľná než na diaľnici, kde dominujú najmä jednotné typy neoznačených áut.
V takomto prostredí zostáva najistejšou stratégiou jazda podľa pravidiel. Dodržiavanie rýchlostných limitov ochráni vodiča bez ohľadu na to, či sa v okolí práve pohybuje skrytá hliadka. Znalosť pravidiel merania však môže v hraničných situáciách rozhodnúť o tom, či sa konkrétne policajné meranie nakoniec použije ako dôkaz alebo nie.