Na nemeckých cestách už niekoľko rokov funguje dopravná značka, ktorej cieľom je podporiť zdieľané jazdy a zredukovať dopravu. Je určená pre vozidlá, v ktorých cestujú aspoň traja pasažieri, a dáva im možnosť využiť pruhy bežne vyhradené pre autobusy. Aj napriek jej potenciálu však väčšina vodičov o tejto novinke netuší, čo spôsobuje chaos aj riziko pokút.
Jednoduchý symbol, veľký efekt
Značka predstavuje obrázok auta s troma osobami na bielom pozadí. Jej význam je jednoduchý – umožňuje vozidlám prepravujúcim minimálne troch cestujúcich jazdiť v buspruhoch. Tento krok bol zavedený s cieľom obmedziť počet áut na cestách, skrátiť čakanie v zápchach a zároveň prispieť k ekologickejšej doprave. Vďaka zdieľanej jazde sa môže zoptimalizovať kapacita áut a podporiť udržateľnejšia mobilita, avšak opatrenie narazilo na viacero problémov.
Implementácia tejto značky ostala vo viacerých oblastiach nejasná. Chýbali presné pravidlá, ktoré by špecifikovali, kde a za akých podmienok je možné tieto pruhy využiť. Obavy úradov z narušenia plynulosti autobusovej dopravy navyše prispeli k tomu, že značka sa v praxi využíva len ojedinele. Väčšina vodičov ju dokonca vôbec nepozná, čo spôsobuje komplikácie a nepochopenie jej fungovania.

Prísne pravidlá a riziko pokút
Napriek slabej informovanosti vodičov zákon zostáva jasný – neznalosť značky nie je ospravedlnením. Ak vodič vstúpi do buspruhu bez splnenia podmienky troch pasažierov, môže čeliť pokute až vo výške 170 eur. Aj tento fakt však prispieva k zdržanlivosti motoristov, ktorí sa boja riskovať z dôvodu nejasností v pravidlách. Záverom to vedie k veľmi nízkej miere využívania tohto opatrenia.
Na Slovensku zatiaľ obdobné označenie neexistuje. Buspruhy sú striktne vyhradené pre autobusy, taxíky alebo vozidlá s právom prednostnej jazdy. Pokuta za neoprávnené vjazdenie do týchto pruhov dosahuje sumu do 100 eur. Napriek tomu myšlienka zavedenia zdieľaných pruhov nie je úplne nereálna, keďže podobné praktiky už fungujú v iných krajinách.
Šanca pre ekologickú dopravu?
Rastúca hustota dopravy, nedostatok parkovacích miest a znečistenie ovzdušia jasne signalizujú potrebu nových riešení v mobilite. Zavedenie opatrení podporujúcich spolujazdu by mohlo výrazne odľahčiť mestské cesty a zároveň znížiť negatívny dopad na životné prostredie. Nové pravidlá však musia byť jednoznačné, správne komunikované a sprevádzané kvalitnou infraštruktúrou, inak hrozí, že podobné iniciatívy zostanú len málo využívané.
Pokiaľ sa v budúcnosti podarí prekonať legislatívne a technické bariéry, podobné dopravné značky by mohli byť významným krokom k udržateľnej a efektívnej doprave nielen v Nemecku, ale aj v ďalších krajinách Európy.