V rozsiahlej policajnej akcii, do ktorej sa zapojili bezpečnostné zložky z Nemecka, Slovenska, Česka, Poľska, Rakúska a Švajčiarska, bolo zadržaných 16 osôb, ktoré sa podieľali na podvodných telefonátoch. Medzi nimi boli aj štyria údajní organizátori tejto nelegálnej činnosti. Operácia prebiehala niekoľko týždňov a viedla k zatvoreniu troch telefonických centier nachádzajúcich sa v Rakúsku, Poľsku a Nemecku.
Zločinecká schéma a manipulácia obetí
Podvodníci pripravovali svoje obete na základe dobre známeho scenára, ktorý na Slovensku dostal pomenovanie „šokové telefonáty“ alebo „podvody na vnúčatá“. Ide o variant psychologickej manipulácie, pri ktorej volajúci vystupuje ako dôveryhodná autorita – zvyčajne policajt, štátny zástupca alebo bankový zamestnanec. Cieľom je vyvolať strach a stres, čím sa obeť dostane do situácie, keď uverí naliehavosti falošného príbehu a rozhodne sa v dobrej viere „pomôcť“ blízkemu príbuznému alebo ochrániť svoje financie.
Častým príkladom je tvrdenie, že príbuzný obete spôsobil vážnu dopravnú nehodu. Aby sa vyhol väzeniu, je údajne potrebné okamžite odovzdať vysokú sumu peňazí. Iným rozšíreným klamstvom je informácia, že bankový účet obete je v ohrození a peniaze z neho treba urýchlene presunúť na „bezpečné miesto“, ktoré kontroluje volajúci podvodník.

Dôsledky akcie v medzinárodnom meradle
Zásah proti podvodníkom trval od polovice septembra do konca októbra. Okrem troch zatvorených telefónnych centier polícia identifikovala 26-ročnú ženu z Frankfurtu nad Mohanom, ktorá sa sústreďovala na slovenské obete a vystupovala ako policajtka alebo pracovníčka banky. Celkovo nemeckí kriminalisti v uplynulom roku zaznamenali viac ako 6 600 prípadov takéhoto typu podvodov, avšak podarilo sa objasniť len štvrtinu z nich. Odhadovaná škoda dosahuje miliónové sumy, pričom je pravdepodobné, že reálny počet prípadov je vyšší, pretože mnohé obete skutky nenahlásili.
Vyšetrovanie poukazuje na to, že páchateľmi sú často organizované rodinné klany pochádzajúce z východnej Európy. Podvody tohto druhu sú obzvlášť časté v predvianočnom období, keď sa vyvíja väčší tlak na rýchle „riešenie“ finančných situácií. Slovenské orgány zároveň varujú verejnosť pred rastúcou vlnou podvodov cez textové správy, ktorá môže byť súčasťou širšieho problému klesajúcej dôvery voči telefónnym a elektronickým komunikáciám.