Od nového roka čaká Slovensko inovácia v oblasti elektronickej zdravotnej komunikácie. Zavádza sa nová bezplatná poradenská linka s číslom 116117, ktorá bude slúžiť na konzultácie zdravotných problémov, ktoré nevyžadujú zásah záchrannej zdravotnej služby. Linka bude dostupná nepretržite, 24 hodín denne, 7 dní v týždni, čo má zásadne odľahčiť preťaženú tiesňovú linku 155.
Nové číslo zlepší dostupnosť poradenstva
Za pridelenie jednotného čísla 116117 je zodpovedný Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Operátorské služby bude zabezpečovať Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby SR. Táto linka začne fungovať od 1. januára 2026 a bude úplne bezplatná pre všetkých volajúcich.
Cieľom novej linky je zabezpečiť okamžitú pomoc pri menej závažných zdravotných problémoch, ktoré pacienti môžu riešiť samostatne alebo s konzultáciou odborníka na diaľku. Operátori budú vyškolení na poskytovanie rád a smerovanie pacientov k vhodnému riešeniu ich zdravotného problému, či už pôjde o domáce ošetrenie alebo návštevu obvodného lekára.

Medzi služby, ktoré bude linka zabezpečovať, patrí informovanie o dostupných pohotovostných ambulanciách, nemocniciach či lekárňach. Operátor dokáže odporučiť príslušné kroky vrátane informácií o liekoch dostupných bez receptu alebo o ošetrovateľských službách, ako sú služby mobilného hospicu.
Dve linky s jasným rozdelením úloh
Tiesňová linka 155 zostáva naďalej v plnej platnosti a jej účel bude prioritne súvisieť s riešením vážnych a život ohrozujúcich zdravotných stavov. Momentálne čelí linka 155 častému preťaženiu, najmä počas večerných hodín, keď ambulantní lekári končia svoju pracovnú dobu. Mnohé volania však obsahujú otázky, ktoré nie sú urgentné, a práve preto vzniká doplnková linka 116117.
Rozdelením úloh medzi tieto dve čísla by sa mala dosiahnuť vyššia efektivita. Zdravotnícki operátori na linke 155 sa tak budú môcť plne sústrediť na prípady ohrozujúce život, zatiaľ čo linka 116117 prevezme menej naliehavé dopyty, ktoré si nevyžadujú zásah záchrannej zdravotnej služby.
Inšpirácia z Európy
Linka 116117 už roky funguje v iných krajinách Európskej únie, kde si získala obľubu u širokých vrstiev obyvateľstva. Okrem poradenstva pri zdravotných ťažkostiach ponúka aj praktické informácie, akými sú zoznamy otvorených pohotovostí alebo lekární. Slovenská verzia tejto linky bude založená na podobnom modeli a jej webová stránka poskytne doplnkové informácie pre tých, ktorí uprednostňujú písomný kontakt.
Slovensko vstupuje týmto krokom do modernej éry zdravotníckych služieb, kde rýchla dostupnosť kvalitných odporúčaní zlepší komfort pacientov a zároveň odľahčí náročnú prácu záchranárov. Nové číslo 116117 si už teraz môžu Slováci uložiť do mobilu, aby ho v prípade potreby mohli využiť. Presnosť, profesionálny prístup a nepretržitý chod linky sú hlavnými atribútmi, ktoré jej predpovedajú úspech.