Národná banka Slovenska (NBS) udelila významnú pokutu vo výške 500-tisíc eur Prima banke za opakované porušovanie pravidiel v reklamnej kampani spojených s propagáciou sporiacich účtov. Sankcia, ktorú NBS zverejnila na svojej webovej stránke, reflektuje vážne porušenie zákona o ochrane finančných spotrebiteľov. Banka totiž vo svojich marketingových materiáloch zvýrazňovala výšku úrokovej sadzby bez jasného a úplného uvedenia podmienok potrebných na jej získanie.
Opakované porušenie pravidiel
Prima banka už v roku 2023 dostala od NBS výslovný zákaz používať zavádzajúce reklamné praktiky, no aj napriek tomu pokračovala v klamlivej komunikácii. Reklamy propagujúce atraktívnu úrokovú sadzbu bez objasnenia kľúčových podmienok boli distribuované plošne – na plagátoch v pobočkách po celom Slovensku, ale aj prostredníctvom dvoch celoplošných televíznych staníc. Tieto kampane zasiahli široký okruh spotrebiteľov, ktorí mohli byť motivovaní k rozhodnutiam, ktoré by za znalosti úplných informácií pravdepodobne neurobili.
Dohľad zo strany NBS konštatoval, že Prima banka sa uvedeným konaním opakovane dopustila porušenia zákona, ktorý bankám prikazuje poskytovať všetky relevantné údaje súvisiace s ponúkanými produktmi. Informácie, ktoré boli z reklám vynechané, zahŕňali napríklad minimálnu a maximálnu výšku vkladu, dobu viazanosti a ďalšie podmienky potrebné na získanie propagovanej úrokovej sadzby. Takto nekompletné informácie mohli spotrebiteľov zavádzať a poškodzovať ich záujmy.

Pokuta ako vážny odkaz trhu
Prvostupňové rozhodnutie o pokute Prima banka napadla formálnym rozkladom, avšak Banková rada NBS v septembri 2025 rozhodnutie potvrdila ako definitívne. Pokuta vo výške 500-tisíc eur predstavuje približne 1 % čistého zisku banky za rok 2023 a takmer 2 % zisku za rok 2024. Hoci táto suma nie je pre banku existenčne ohrozujúca, nie je ani symbolickou. Cieľom sankcie je vyslať jasný signál všetkým subjektom na trhu, že klamlivé praktiky v oblasti reklamy nebudú tolerované.
NBS zdôraznila, že transparentné správanie finančných inštitúcií je nevyhnutné pre ochranu práv spotrebiteľov a stabilitu trhu. Banky sú povinné poskytovať všetky dôležité informácie, aby si zákazníci mohli vybrať správny produkt zodpovedajúci ich potrebám. Zamlčaním podmienok môže prísť k situáciám, kedy zákazníci po podpise zmluvy zistia, že propagovaný produkt pre nich nie je tak výhodný, ako reklama naznačovala. To podkopáva dôveru nielen voči konkrétnej banke, ale aj voči celému sektoru.
Dôsledky pre klientov aj trh
Klamlivé praktiky v propagácii bankových produktov vážne ohrozujú práva spotrebiteľov. V prípade Prima banky mohlo prísť k situáciám, kedy zákazníci motivovaní lákavou úrokovou sadzbou uzavreli nevýhodné zmluvy bez toho, aby im banka poskytla kompletný obraz o skutočných podmienkach. Výsledkom mohli byť nižšie výnosy, než očakávali, alebo vysoká viazanosť prostriedkov, o ktorej pri rozhodovaní nevedeli.
Okrem potenciálnych finančných strát prichádza aj k strate dôvery vo finančný sektor ako celok. Ak spotrebitelia nemajú istotu, že dostávajú pravdivé informácie, stávajú sa voči trhu skeptickými a opatrnejšími, čo môže narušiť jeho stabilitu a dôveryhodnosť. NBS preto považuje za svoju povinnosť podobné porušenia prísne sankcionovať, aby chránila spotrebiteľov a podporila transparentnosť a férovú súťaž v sektore.