Neprešli ani celé dva mesiace od príchodu Ivana Bednárika na post generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a podnik stojí pred významnými organizačnými zmenami. Vedenie štátnej organizácie potvrdilo prípravu rozsiahleho hromadného prepúšťania, ktoré je súčasťou nového konsolidačného plánu určeného na zvýšenie funkčnosti aj finančnej efektívnosti spoločnosti.
Reorganizácia sa dotkne stovák zamestnancov
Pôjde o prepúšťanie vo viacerých etapách. Podľa dostupných informácií plánuje podnik prvú vlnu ukončovania pracovných pomerov realizovať už o mesiac. Táto etapa by sa mohla dotknúť približne 380 pracovníkov. Ďalšia fáza prepúšťania je predbežne stanovená na september tohto roka. Táto nasledujúca fáza by mala zasiahnuť približne 120 zamestnancov. Ktoré presné pozície či oddelenia sa nová stratégia dotkne najviac, zatiaľ známe nie je. ŽSR zároveň zdôraznili, že pri príprave reorganizácie budú striktne dodržiavané všetky zákonné požiadavky a povinnosti stanovené kolektívnou zmluvou.
Znepokojenie medzi zamestnancami potvrdzuje aj skutočnosť, že niektorí zamestnanci už sami kontaktovali redakciu Aktuality.sk po tom, ako boli oboznámení s prichádzajúcimi personálnymi krokmi. Organizačné opatrenia korešpondujú s náznakmi bývalého riaditeľa ŽSR Alexandra Saka, ktorý už v apríli upozorňoval, že podnik disponuje nadmerným počtom pracovníkov na menej náročných pozíciách. Podľa jeho vtedajších vyjadrení by dokonca mohla organizácia pristúpiť k prepusteniu až tisícky ľudí.

Železnice zápasia s nedostatkom kvalifikovaných odborníkov
Situáciu v ŽSR označujú odborové organizácie ako paradoxnú. Tvrdia, že spoločnosť na jednej strane disponuje prebytočným personálom na menej náročných pracovných pozíciách, no zároveň trpí výrazným nedostatkom kvalifikovaných odborníkov. Tých má podnik problém nielen získať, ale aj dlhodobo udržať. Odbory upozorňujú, že prílišné prepúšťanie nekvalifikovaných zamestnancov bez riešenia problematického stavu medzi špecialistami by v konečnom dôsledku mohlo situáciu v železniciach ešte viac skomplikovať.
Bednárikova stratégia smeruje k posilneniu konkurencieschopnosti ŽSR
Ivan Bednárik nastúpil na post generálneho riaditeľa nedávno po pôsobení vo funkcii poradcu pre Alexandra Saka a ministra dopravy Jozefa Ráža. Už pri svojom nástupe deklaroval modernizáciu ŽSR ako jednu zo svojich prioritných úloh, ktorými chce spoločnosť transformovať na efektívneho správcu železničnej infraštruktúry. Cieľom opatrení má byť posilnenie konkurencieschopnosti, lepšie hospodárenie a trvalo udržateľná stabilita podniku. Prepúšťanie, ktoré aktuálne podnik pripravuje, má byť podľa vedenia ŽSR nevyhnutným článkom v reťazci konsolidačných opatrení. Aktuálne pritom spoločnosť zamestnáva približne 12 800 ľudí a patrí tým k najväčším zamestnávateľom na Slovensku, hneď po automobilke Volkswagen.
ŽSR zároveň podľa dostupných informácií ešte nenahlásili plán hromadného prepúšťania Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny, aj keď takúto povinnosť podľa Zákonníka práce majú v prípade prepúšťania minimálne 30 zamestnancov počas 30 dní. Podobný rozsah personálnych zmien postihol Železnice naposledy pred viac ako desiatimi rokmi – medzi rokmi 2010 až 2012 reagovali prepúšťaním na vtedajšiu hospodársku krízu, pričom pracovný pomer ukončili približne s 2 700 zamestnancami. Vtedy väčšina pracovníkov pristúpila na ukončenie pracovného pomeru dohodou alebo prikročila k predčasnému dôchodku.