NEWSBYTE.sk
pondelok, 15. dec 2025
  • Titulka
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Zahraničie
  • Politika
  • Technológie
  • Slovensko
  • Vláda
  • EK
  • Vodiči
  • auto
  • Daň
  • Slováci
  • peniaze
NEWSBYTE.skNEWSBYTE.sk
  • Titulka
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
Hľadať
  • Novinky
  • Ekonomika
  • Technológie
  • Bezpečnosť
  • Mobilita
  • Slovensko
  • Zahraničie
  • Politika
  • Kontakt
Follow US
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
NEWSBYTE.sk > Mobilita > KONEČNE: Slovenské nočné vlaky prejdú obrovskou zmenou. Cestujúci však musia rátať s vyššími cenami (čo sa za tým skrýva)
MobilitaNovinky

KONEČNE: Slovenské nočné vlaky prejdú obrovskou zmenou. Cestujúci však musia rátať s vyššími cenami (čo sa za tým skrýva)

Nové nočné vlaky zo Slovenska sú realitou. ZSSK oznámila modernizáciu, ale aj vyššie ceny. Staré vozne bez klímy končia.

27. októbra 2025

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ohlásila ambiciózny plán modernizácie nočných vlakov s cieľom zvýšiť komfort a poskytovanie služieb na úroveň 21. storočia. Modernizácia zahŕňa rekonštrukciu vozňov, rozšírenie trás a zásadné zvýšenie kvality cestovania. Tento krok však prinesie aj vyššie ceny za lôžkové a ležadlové miesta, čo môže spôsobiť zmiešané reakcie medzi cestujúcimi.

Rekonštrukcia vozňového parku

Momentálny vozňový park ZSSK pozostáva z 30 lôžkových a ležadlových vozňov, pričom väčšina z nich pochádza z 80. rokov a trpí nedostatkom moderného vybavenia, ako je klimatizácia. Spoločnosť plánuje vyradiť až 20 najstarších vozňov a nahradiť ich modernizovanými modelmi. Modernizácia bude realizovaná v dvoch fázach – desať ležadlových vozňov zrekonštruuje ŽOS Trnava, zatiaľ čo renováciu desiatich lôžkových vozňov prevezme ŽOS Vrútky. Finálne rozhodnutie o cene druhej fázy však stále prebieha.

Modernizované vozne budú poskytovať nový štandard pohodlia. Lôžkové vozne ponúknu minimálnu kapacitu 30 miest, zatiaľ čo ležadlové budú mať minimálne 40 miest. Zlepšenia zahŕňajú aj moderné hygienické vybavenie, klimatizáciu a zvýšenú kapacitu, čo umožní pohodlnejšie cestovanie na dlhých trasách. Prvé zrekonštruované vozne by sa mali objaviť na tratiach už v priebehu budúceho roka.

Financovanie projektu predstavuje výzvu, pretože ZSSK nebude môcť využiť eurofondy. Očakáva sa, že spoločnosť bude nútená siahnuť po úvere na pokrytie nákladov, ktoré zahŕňajú nielen rekonštrukciu, ale aj budúce rozšírenie služieb.

Nové spojenia a vyššie ceny

ZSSK plánuje rozšírenie trás nočných vlakov. Spoj Humenné – Bratislava má byť predĺžený až do Viedne, čím vznikne nové medzinárodné spojenie bez nutnosti prestupovania. Táto zmena má prilákať nových zákazníkov a zvýšiť efektivitu nočných spojení. Naďalej bude fungovať aj existujúci nočný spoj z Humenného do Prahy.

Avšak jednou z najväčších zmien bude úprava cien za cestovanie v lôžkových a ležadlových vozňoch. Súčasné príplatky, ktoré začínajú od 7 eur za ležadlo a 13 eur za lôžko, nepokrývajú reálne náklady ani pri prevádzke starých vozňov. ZSSK oznámila, že nové ceny budú zohľadňovať úroveň komfortu, typ vozňa a náklady na jeho prevádzku. Ležadlové vozne sú určené na základné nočné cestovanie, zatiaľ čo lôžkové ponúknu vyšší komfort s prvkami, ako sú umývadlá, lepšie súkromie či možnosť cestovania v prvej triede.

Dobrá správa so zmiešanými pocitmi

Plánovaná modernizácia vozňového parku predstavuje významný krok smerom k zlepšeniu kvality nočných vlakov. Staré vozne bez klimatizácie sú dlhodobo kritizované a nezodpovedajú očakávaniam dnešných cestujúcich. Zlepšenie hygienických podmienok, zavedenie klimatizácie a vyšší štandard služieb môžu lákať novú kategóriu zákazníkov, vrátane tých, ktorí doteraz uprednostňovali cestovanie autom alebo autobusom.

Na druhej strane, zvýšenie cien môže odradiť cenovo citlivých zákazníkov, ktorí považujú nočné vlaky za cenovo dostupnú alternatívu. Výška zdraženia zatiaľ nie je jasná, no pre mnohých bude toto rozhodnutie kľúčovým faktorom pri voľbe dopravného prostriedku. ZSSK očakáva, že vyššie ceny odôvodnia prídavným komfortom a lepšími službami, no zostáva otázne, ako na to zareaguje trh.

Neprehliadnite

Porovnanie miezd v Európe ukázalo: Slovensko s minimom 816 eur zaostáva za susedmi
Slovensko obsadilo 3. miesto vo svete v kvalite mobilného webu podľa nPerf
Priemerný dôchodok Slovákov v roku 2025 prekročil 700 eur, rast zostáva pomalý
Rebríček OECD za rok 2024: Slovensko padlo na úplné dno medzi ekonomikami
ŠTÍTKY:eurofondySlovensko
Zdieľať tento článok
Facebook Skopírovať odkaz
Predchádzajúci článok VEĽKÉ porovnanie operátorov odhalené: Kto ponúka najlacnejšie dáta a volania na Slovensku?
Ďalší článok Od januára prichádza ZÁKAZ: Jednorazové e-cigarety končia, mladí aj výrobcovia v šoku (čo stojí za tým?)
Najčítanejšie
Zdroj: GPT
Vo zvolenskej nemocnici našli 12. decembra mŕtveho 42-ročného muža. Prípad vyšetruje polícia
Bezpečnosť Novinky
Nočný výbuch bankomatu v Chtelnici zapadá do série organizovaných útokov na Slovensku
Bezpečnosť Novinky
D1 z Bratislavy na Trnavu uzavrú 12.–14. decembra, vodičov čaká veľká obchádzka
Mobilita Novinky
EÚ od 1. júla 2026 zdaní lacné zásielky z Číny paušálom 3 eurá
Ekonomika Novinky
Štát kupuje za 8 miliónov nové servery pre Slovensko.sk, odborníci spochybňujú ceny
Novinky Politika
Ostatní tiež čítajú

Od 1. januára 2026 budú Slováci volať na Ukrajine a v Moldavsku bez príplatkov

Hypotekárny trh po roku 2025 spomalí: Slovákom hrozia dlhodobo drahšie úvery na bývanie

Slováci čakajú vyššie platy, odborník varuje: v roku 2026 porastú len mierne

Mýto na slovenských diaľniciach zostane v roku 2026 bez zmien, dopravcom uľahčí plánovanie

Tatra banka má opäť výpadok okamžitých platieb: transakcie meškajú, web zasiahol Cloudflare

NEWSBYTE.sk
Správy, ktorým môžete dôverovať: Majte neustály prehľad o najnovších udalostiach a živých aktualizáciách zo Slovenska aj zo sveta. Od politiky a ekonomiky cez technológie až po kultúru a zábavu – prinášame vám spoľahlivé a overené informácie v reálnom čase. Sme váš dôveryhodný zdroj správ dostupný nonstop, vždy keď to potrebujete.
Užitočné odkazy
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
O nás
  • Kontakt
  • Reklama
  • Podmienky používania
  • Cookies

© BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.