Predaj elektromobilov vo Veľkej Británii prešiel po apríli 2025 nečakaným zlomom, ktorý narušil dovtedy rastúcu trajektóriu trhu. Ešte donedávna výrobcovia oslavovali rekordné predaje a rýchlo rastúci podiel elektromobilov na celkových predajoch vozidiel. Dnes však segment čelí neľahkej realite – nové daňové opatrenia znemožnili dostupnosť ekologickej dopravy, pričom ceny elektromobilov pre bežných zákazníkov narazili na neprehliadnuteľné prekážky.
Nové poplatky znižujú atraktivitu elektromobilov
Kľúčovým problémom sa stala zavedená daňová politika, ktorá na elektromobily nad 40-tisíc libier uvalila tzv. príplatok za drahé vozidlá. Tento poplatok zvýšil celkové náklady o 425 libier ročne počas piatich rokov, spoločne so štandardnou daňou vo výške 195 libier za kalendárny rok. Pre majiteľa elektromobilu tak znamená šesťročná prevádzka vozidla dodatočný výdavok približne 3 100 libier. Táto hranica sa však stala strategicky problematickou, keďže priemerná cena nového elektromobilu vo Veľkej Británii presahuje 50-tisíc libier.
Automobilky reagovali na situáciu znižovaním cien modelov, aby sa ich produkty dostali pod kritickú cenovú hranicu. Takéto zásahy však nedokázali odstrániť všeobecný dojem, že elektrické vozidlá pre bežných vodičov začínajú byť menej ekonomickou voľbou ako ich ekvivalenty so spaľovacím motorom. Tieto modely sú totiž často až o 10-tisíc libier lacnejšie a nečelia dodatočným daňovým poplatkom, čo v mysliach zákazníkov zvyšuje ich atraktivitu.

Neschopnosť trhu dosiahnuť stanovené ciele
Aprílové výsledky trhu ukázali, že podiel elektromobilov na predaji áut klesol na 20,4 percenta. Tento údaj je ďaleko pod očakávaniami stanovenými vládou, ktorá v rámci ZEV mandátu požaduje dosiahnutie podielu 28 percent. Ak sa nedostaví rýchla zmena trendu, dosiahnutie cieľa, aby 80 percent všetkých nových predaných áut do roku 2030 bolo bezemisných, zostane pre automobilky extrémne problematické.
Navyše, štatistiky odhalili ďalší problém: len 10,7 percenta predajov elektromobilov v roku 2025 pochádzalo od súkromných kupujúcich. Väčšinu predaja podporujú firemní odberatelia, ktorí ťažia z daňových výhod na služobné vozidlá. Tento nepomer ešte viac odďaľuje masové rozšírenie elektromobilov medzi verejnosťou, čo spomaľuje celkovú transformáciu dopravy.
Výrobcovia a vláda hľadajú riešenia
Automobilky ako Ford či skupina Stellantis upozorňujú na negatívne dôsledky súčasného daňového nastavenia. Kritika sa sústreďuje na fakt, že nová politika brzdí tempo, ktorým má priemysel prejsť na bezemisné technológie. Ford označil situáciu za neudržateľnú, pripomínajúc, že nedostatočný prechod na elektrické vozidlá môže ohroziť celý automobilový sektor v Európe aj jeho globálnu konkurencieschopnosť.
Vláda rozhodla, že je potrebné konať. Ministerka dopravy Lilian Greenwood naznačila, že existuje reálna možnosť upraviť hranicu 40-tisíc libier špeciálne pre bezemisné vozidlá. Ak sa podarí presadiť tento krok v rámci najbližších štátnych fiškálnych opatrení, mohlo by to významne znížiť finančnú bariéru pre kupujúcich. V kombinácii s pripravovanými lacnejšími modelmi elektrických áut na trh by to mohlo naštartovať návrat k rastu predaja elektromobilov.
Na horizonte už vidno náznaky zmien. Značky ako Renault, Volkswagen a Stellantis pripravujú cenovo dostupnejšie modely, ktoré by mohli konkurovať tradičným autám so spaľovacími motormi. Ak sa podarí zladiť uvedenie týchto vozidiel s úpravami daňovej politiky, môže Veľká Británia ešte stále dosiahnuť svoje ambiciózne ciele v oblasti bezemisnej dopravy. Ak však interakcia trhu a vlády neprinesie rýchle výsledky, súčasný útlm by sa mohol stať dlhodobou prekážkou elektrickej revolúcie.