Slovenských spotrebiteľov čakajú zásadné zmeny. Vláda SR tento mesiac schválila novelizáciu Zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorá posilní práva zákazníkov, zavedie transparentné pravidlá v nakupovaní a sprísni kontrolu zavádzajúcich marketingových praktík známych ako greenwashing. Ministerka hospodárstva a vicepremiérka Denisa Saková predstavila nový zákon ako krok k férovejším podmienkam na trhu a k zrovnoprávneniu slovenských zákazníkov s ostatnými krajinami EÚ.
Právo na opravu a jasnejšie pravidlá reklamácií
Ústredným bodom právnej novely je právo spotrebiteľa na opravu zakúpeného tovaru aj po skončení bežnej dvojročnej záruky. Po novom budú môcť spotrebitelia bezplatne alebo za „primeranú cenu“ požadovať opravu vybraných výrobkov každodennej spotreby, ako sú práčky, mobilné telefóny či vysávače. Predajcovia musia pritom poskytnúť zákazníkovi ďalšiu 12-mesačnú „záruku“ na opravené produkty, čím sa zvýši dlhodobá hodnota a využiteľnosť tovarov a zníži množstvo vznikajúceho odpadu.
Obchodníci budú tiež povinne poskytovať tzv. európsky formulár s informáciami o opravách. Spotrebiteľ tým získa nástroj na jednoduchšie porovnanie cien a podmienok rôznych opravovní. Ak opravovňa vydá formulár s konkrétnou cenou a podmienkami, bude nimi viazaná najmenej počas nasledujúcich 30 dní. Právna úprava navyše pripravuje Slovensko na napojenie sa na celoeurópsku online platformu pre opravy, ktorej fungovanie Európska únia plánuje spustiť do roku 2027. Cieľom platformy je zvýšenie konkurencie a dostupnosti opraviteľných riešení v celej EÚ.

Koniec greenwashingu a novinky pri uvádzaní cien a zliav
Výrazným problémom posledných rokov bol marketingový fenomén greenwashingu, teda nepravdivého a prehnaného označovania výrobkov za ekologické či šetrné k životnému prostrediu. Nová slovenská legislatíva túto prax výrazne obmedzuje: firmy môžu svoje výrobky propagovať ako ekologické alebo udržateľné iba vtedy, keď to budú schopné jasne a objektívne preukázať. Skončí sa tak doba nejasných a neoveriteľných označení typu „eco-friendly“, ktoré spotrebiteľov často zavádzali.
Podstatnou zmenou sú aj pravidlá pre uvádzanie cien a zliav. Novela zavádza záväzný postup, podľa ktorého budú obchodníci povinní informovať spotrebiteľa o pôvodnej cene produktu na základe najnižšej ceny produktu za obdobie posledných 30 dní. Táto úprava má zabrániť praktikám, ktoré umelo zvyšovali ceny pred tovarovými výpredajmi, najmä počas akcií ako Black Friday.
Obchodníci budú mať tiež povinnosť uviesť už priamo v predajni alebo na obaloch produktov informácie o predpokladanej životnosti výrobku, ako aj o tom, aká je dostupnosť jeho náhradných komponentov či softvérových aktualizácií. Zavádza sa aj povinnosť ponúknuť spotrebiteľom záruku funkčnosti pre konkrétny výrobok na presne stanovené obdobie, čo posilňuje práva zákazníkov a zvyšuje transparentnosť trhu.
Prísnejšia kontrola hazardu a regulácia trhu
Zaujímavou zmenou, mimo oblasti tradičného predaja, je nový dohliadajúci orgán zameraný výhradne na oblasť hazardných hier. Ide o Úrad pre reguláciu hazardných hier, ktorý bude výlučne monitorovať oblasť hazardu, zatiaľ čo dohľad nad podnikateľmi či e-shopmi zostáva mimo jeho pôsobnosti. Z novely zákona sa súčasne vypúšťajú zastarané odkazy na už zrušené európske nariadenia o online riešení spotrebiteľských sporov.
Novela Zákona o ochrane spotrebiteľa znamená významný krok smerom k transparentnosti, férovým pravidlám a zvýšenej ochrane slovenských zákazníkov. Jej implementácia preverí pripravenosť slovenských obchodníkov a opravovní začať transparentne a zodpovedne komunikovať so zákazníkmi a prispôsobiť svoju obchodnú prax prísnejším normám, ktoré v konečnom dôsledku prinesú spotrebiteľom väčšiu istotu a vyššiu ochranu voči nekalým praktikám. Slovensko tak vysiela signál, že je ochotné postaviť sa za práva a záujmy spotrebiteľov na európskej úrovni a stať sa trhom, kde zákazníci majú rovnocenné postavenie a cítia sa ako rešpektovaní partneri.